”Kontrollen av gastankar måste skärpas”

Bo Ericsson, vd på Sveriges Fordonsverkstäders Förening, SFVF. Foto: SFVF

Nyligen skedde en gasexplosion i samband med tankning i Göteborg. Den aktuella bilen var en VW.– Därför uppmanar vi, Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF), VW-ägare med gasfordon att kontrollera gastanken enligt VW:s återkallningskampanj, säger Bo Ericsson, branschdirektör SFVF.

Enligt de första uppgifterna har en person skadats och en hund har dött när en VW exploderade vid en mack i Göteborgsförorten Angered på måndagen. Personen ska ha förts till sjukhus.

– Allt tyder på att det är en rostig gastank som är orsaken till explosionen, säger Bo Ericsson efter att ha varit i kontakt med polisen.

Problematiken är känd, enligt SFVF:- Tyvärr kontrolleras inte gastankar vid sedvanlig besiktning. Dessvärre demonteras inte heller plastskydden under bilar regelbundet och därmed upptäckas aldrig en rostig eller skadad tank. Biogasbilar är väldigt bra för miljön under ordnade former. Den tekniska utvecklingen av bilar som har pågått några år, har medfört att vissa kontrollpunkter inte har utförts vid en bilbesiktning. Bland annat har kontroll av gastankar (kan vara upp till fem stycken i en och samma bil) och gasregulatorer inte genomförts.– SFVF har påtalat det här problemet redan vid förra gasexplosionen i Linköping, men tyvärr har väldigt lite hänt för att motverka att det ska hända igen, är Bo Ericssons kommentar.Nu kommer SFVF ta upp den här frågan direkt med Myndigheten för Samhällsskydd och Beredskap, MSB, och Transportstyrelsen. För det får inte fortgå.– Det är bara tur att ingen har dött vid dessa explosioner. Det är en kraftig tryckvåg som uppstår och splittereffekten kan också var stor. Därmed kan många skadas även i närheten av bilen, säger Bo Ericsson.