Elgiganten ökar i volym med Consignor

 IT & Projektledaren Robert Johansson visar anställda från Cosignor den automatiska etikettapplikationen på lagret i Jönköping. Foto: Elgiganten
IT & Projektledaren Robert Johansson visar anställda från Cosignor den automatiska etikettapplikationen på lagret i Jönköping. Foto: Elgiganten

Enligt Elgiganten vinner omni-channel över pure-players i framtiden tack vare effektivare processer för lagerhantering och leveranser. Med deras nya och i stor utsträckning automatiserade lager planerar man för att öka till 5 miljoner leveranser om året från nuvarande 2 miljoner.

Elgiganten förbereder nu driftsättningen av deras nya, i stor utsträckning automatiserade, lager i Jönköping som ska ske i september 2016. Med en prislapp på 500 miljoner är det den största investering som gjorts inom lager i Sverige.
- Vi ser ökningar av försäljningen både on- och offline samtidigt som kunderna vill ha snabbare och bättre leveranser. Det innebär att vi måste öka vår lagerhållning och minska leveranstiderna till både butiker och konsumenter och detta gör vi genom att bygga ett större lager och centralisera lagerhanteringen. På detta sätt kan vi köpa in i bulk och hantera leveranser till både butiker och konsumenter i samma process och därigenom nå marknaden snabbare samtidigt som vi minskar våra logistikkostnader, säger Robert Johansson, IT och Projektledare på Elgiganten. 

Det nya lagret kommer i stor utsträckning att vara obemannat. Arbetet utförs av maskiner och binds samman med ett transportband och en sorteringsmaskin. Plockning sker automatiskt och leveransprocessen är även den automatiserad tack vare transportadministationssystemet Consignor som skriver ut etiketter och skickar EDI till de transportörer bolaget använder sig av.

Consignor är integrerat med Elgigantens WMS, vilket gör att man slipper arbeta i flera olika system för att hantera leveranser till butiker och konsumenter.
- Vi använder Consignor eftersom det är ett flexibelt system. Det är enkelt att integrera med nya och egna system för exempelvis ERP, WMS och web shop och det är enkelt att anpassa etiketter när man vill ändra texter, logga med mera. Dessutom är det skalbart och stödjer ökade volymer. Vi räknar med att skicka 5 miljoner kollin inom ett par år, säger Robert Johansson.