Den fossildrivna fordonsflottan är på väg att fasas ut. Det verkar de flesta inom såväl fordonsindustrin som transportpolitiken vara överens om. Men vad ska bilarna drivas av istället? Ett fordon på definitiv frammarsch är elbilen som nu tar allt fler globala marknadsandelar.
Arbetet med att få en fossilfri fordonsflotta i Sverige- och världen har påbörjats ordentligt och diskussionen om hur regeringen tillsammans med marknadsaktörer inom drivmedelsbranschen ska göra för att nå dit innan 2030 är högst aktuell. Utmaningen ligger främst i hur man ska utforma, samt införa ett hållbart system för laddinfrastrukturen, kontra biltillverkarnas möjligheter att producera, och sälja funktionella och attraktiva elbilar som når ut till den stora massan, för att på så sätt få fler människor att välja en icke fossildriven bil framför andra alternativ.
Infrastrukturministern på besök
Ett bolag som verkligen har fått människor att öppna ögonen för elbilen är den amerikanska elbilstillverkaren, Tesla Motors. Trots att man vänder sig till konsumenter med höga inkomster har företaget lyckats skapa intresse och nyfikenhet på elbilen generellt sett, något som har väckt regeringens intresse för företaget.
Nordisk Infrastruktur var på plats när Infrastrukturminister Anna Johansson nyligen besökte ett av Teslas butik- och servicecenter i Upplands Väsby, norr om Stockholm, där Anna Johansson visade upp ett tydligt engagemang för Teslas framtidsinriktade verksamhet.
-Det är imponerande hur Tesla har berett vägen för övriga inom branschen. Även om Tesla anses vara en lyxvariant av elbil så bidrar varumärket till att människor pratar om elbilen som något häftigt och eftertraktat, vilket är mycket positivt, sade Anna Johansson under besöket.
Bolaget grundades 2003 av Elon Musk
Tesla är ett amerikanskt företag som grundades 2003 av entreprenören Elon Musk, i syfte att skapa en miljövänlig och ”cool” bil. Idag är Tesla det enda bilvarumärket i världen som enbart producerar och säljer renodlade elbilar. Det började med att Tesla, tillsammans med Lotus, 2007 lanserade den första eldrivna sportbilen Roadster. Denna utmärkte sig tydligt från övriga elbilar med en räckvidd på hela 340 kilometer och fick även pris för ”årets uppfinning”. Senare kom den första personbilen, Tesla Model S ut, som är en 5-dörrars bil med ett 70, 85 eller 90 kWh litiumjonbatteri där räckvidden ligger på upp till 550 kilometer på en laddning. Bilen, som idag har tre år på nacken, blev ett år försenad men fick efter lanseringen ett stort genomslag runtom i världen. I slutet av 2015 fanns över 1 000 registrerade Tesla Model S i Sverige.
Satsar på bilar för den stora massan
Trots framgångar med modellerna S, och X, har Tesla redovisat förlust. Under slutet på 2015 visade siffror att förlusten trefaldigats jämfört med motsvarande period 2014. För att öka försäljningen ytterligare lanserar Tesla därför en billigare modell med syfte att nå ut till den bredare massan. Genom tillverkningen av Model 3, som inom kort presenteras för första gången, hoppas man kunna öka försäljningen från runt 50 000 bilar per år, från förra året, till runt en halv miljon bilar per år fram till 2020. Model 3 beräknas kosta omkring 35 000 dollar, vilket innebär omkring 300 000 kronor, och anses vara mer av en medelklassbil.
- Det hela började med att vi byggde en sportbil, men målsättningen är absolut att vi ska komma ner och producera bilar för den stora massan, där av lanseringen av Model 3, som är planerad att lanseras i USA under hösten 2017. Man brukar räkna med att bilarna kommer till Sverige cirka åtta månader senare, alltså någon gång under våren 2018, sade Josephine Adorelle på Tesla till Nordisk Infrastruktur.
Första, och snabbaste el-SUV:en i världen
Nyligen avslutades bilsalongen i Genéve, där Tesla fick stor uppmärksamhet då man för första gången i Europa presenterade nyheten model X, som är den första eldrivna SUV:en i världen. Bilen med sina iögonfallande måsvingedörrar, har som standard 4-hjulsdrift med sju sittplatser och en batteristorlek på 90 kWh, vilket ger en räckvidd på 470 kilometer. Med en acceleration från 0 till 100 km/h på 3,4 sekunder är Model X även den snabbaste SUV:en någonsin.
- Mottagandet har varit riktig bra. Vi har haft stort publikintresse under samtliga dagar, och många vill se närmare på världens första helelektriska SUV. Det är nog många som gläder sig åt att bilen kommer till Europa i sommar, säger Teslas kommunikationschef, Even Sandvold Roland till Nordisk Infrastruktur.
- Vår mission är att accelerera världens övergång till hållbara transporter. Vi vill gå i framkant och visa fler i Norden och resten av världen vilken möjligheter som finns när man bygger en elektrisk bil från grunden, fortsätter Even Sandvold Roland.
Producerar och säljer hemmabatteri
Sommaren 2015 påbörjades försäljningen av ”Tesla Powerwall", som är ett hemmabatteri som kan hängas på väggen, till exempel i ett garage, som privatpersoner och företag kan köpa och använda. Det säljs som två modeller, ett mindre batteri med kapacitet på 7 kWh och ett större batteri med en kapacitet på 10 kWh. Batterierna har tre olika funktioner, bland annat kan man förvara el som köpts när priset är lågt i väntan på förbrukning, till exempel på natten. Vidare kan man förvara el som genereras av solpaneler för förbrukning vid senare tillfällen. Den tredje och sista funktionen är att batteriet kan leverera el även om det inte kommer någon el från elnätet, en så kallad back-up funktion.
- I AWD-utgåvan av Model S har du en motor som styr de främre hjulen, och en motor som styr de bakre hjulen. Detta kallar vi Electric All Wheel Drive. Ett helelektriskt system som utan komplexa mekaniska åtgärder hjälper till att hålla hastigheten på varje hjul, exakt och snabbt. Det ger en riktig bra körupplevelse och stabilitet på alla typer av underlag, avslutar Even Sandvold Roland.
Bygger världens största batterifabrik i Nevada
I juni 2014 tog Tesla det första spadtaget till den vind- och solkraftsdrivna batterifabriken Gigafactory 1, utanför Sparks i Nevada. Fabriken kan ses som ett led i målsättningen att skynda på världens övergång till en fossilfri fordonsflotta. Under den senare delen av detta årtionde har Tesla en planerad tillverkningshastighet på 500 000 bilar om året. Gigafactory 1 byggs för att tillgodose Teslas enorma behov av litiumjonbatterier. Enligt Tesla förväntas tillverkningen påbörjas under 2017 och lagom till 2020 kommer Gigafactory 1 nå full kapacitet, vilket innebär att en större produktion av litiumjonbatterier än det som totalt tillverkades globalt under 2013. Massproduktionen av batterierna, som generellt sätt är dyra att köpa, innebär möjligheten till billigare Teslabilar i framtiden.