Toyota Material Handling lanserar nya truckar

Toyota 48-serien består av elva modeller eldrivna motviktstruckar med 48-volts batteri och lastkapacitet upp till två ton. Foto: Toyota Material Handling
Toyota 48-serien består av elva modeller eldrivna motviktstruckar med 48-volts batteri och lastkapacitet upp till två ton. Foto: Toyota Material Handling
Ylva Ring, chef för marknadskommunikation vid Toyota Material Handling. Foto: Toyota Material Handling
Ylva Ring, chef för marknadskommunikation vid Toyota Material Handling. Foto: Toyota Material Handling

Det globala företaget Toyota Material Handling lyftvagnar, låglyftare, staplare, skjutstativtruckar, plocktruckar, smalgångstruckar, dragtruckar och motviktstruckar för lager- och materialhantering.

– Alla som har behov av att flytta gods på något sätt är en potentiell kund. Vi arbetar även med transport, handel samt tillverkningsindustrin, säger Ylva Ring, chef marknadskommunikation vid det svenska försäljningsbolaget Toyota Material Handling Sweden.

Det svenska försäljningsbolaget ansvarar för försäljning, truckservice och marknadsföring i Sverige. Tillsammans med 29 andra europeiska försäljningsbolag ingår bolaget i Toyota Material Handling Europe.

– Även om vi tillhör ett stort företag jobbar vi mycket lokalt. I det svenska säljbolaget är vi cirka 450 anställda, varav 260 är servicetekniker som finns över hela Sverige. Vi levererar inte bara truckar utan sätter stort fokus på eftermarknad, service och förarutbildning.

Toyota Material Handling Europe har dessutom tre fabriker. I franska Ancenis tillverkas förbränningsdrivna motviktstruckar, i italienska Bologna tillverkas elektriska motviktstruckar och i Mjölby tillverkas lagertruckar inom BT-serierna. Med cirka 1500 anställda är fabriken idag norra Europas största truckfabrik. I Mjölby finns även huvudkontoret för Toyota Material Handling Europe.

– I produktionen arbetar vi enligt TPS, Toyota Production System, med stort fokus på hög kvalitet och ständiga förbättringar.

Ny serie ledstaplare
I september lanserade företaget BT Staxio P-serien som är en helt ny serie ledstaplare med plattform. Serien är svensktillverkad och kan användas i många olika applikationer, både för horisontell transport och för att stapla i lagerhantering. Totalt finns elva modeller från 1,2 till två ton.
– Serien delar flera egenskaper och funktioner med vår nya låglyftare BT Levio P som fick ett fantastiskt mottagande när den lanserades ifjol. Det unika med Staxio P-serien är lyfthöjden som kan fås ända upp till 6 meter, vilket är högst på marknaden för stapeltruck.

För att öka effektiviteten vid materialhantering kan körhastighet erbjudas ända upp till 10 km/h. Stort fokus har lagts på ergonomi för att minska buller, vibration och arbetsskador.  Rattstången går att justera i höjd så att föraren oavsett kroppslängd kan arbeta bekvämt. Servostyrning är standard.
– Genom stativet är det bra sikt vilket ger säkrare hantering. Trucken har olika lösningar för att skydda förare, som exempelvis fällbara grindar. Det finns en hastighetskontroll vid kurvtagning som gör att hastigheten automatiskt sänks i svängar, berättar Ylva Ring.

Under november introducerade Toyota Material Handling Europe nya Toyota Traigo 48, som är en eldriven motviktstruck med kraftigt reducerad energiförbrukning. Li-jon-batterier kan väljas som tillval, vilket ger snabbare laddning och längre livslängd. Trucken finns både med tre och fyra hjul, och har en ny elektrisk servostyrning.
– Föraren kan köra trucken mer bekvämt och har en förbättrad kontroll. Vid ramper kan trucken göra ordentliga stopp. Den är också utrustad med säkerhetssystemet SAS, System of Active Stability, som bland annat minskar risken för trucken att välta eller tippa

Fokus på automation
Automation bli allt viktigare vid tillverkning och lagerhantering, och för fem år sedan skapade Toyota Material Handling Europe enheten Logistics Solutions som bland annat arbetar med automation och mjukvaror. Europasatsningen leds från Lindholmen i Göteborg där totalt mer än 40 personer jobbar inom Logistics Solutions. Det svenska säljbolaget har idag elva anställda inom Logistics Solutions och planerar nyrekrytering.

– Vårt största fokus är automationsdelen och vi applicerar automation på standardprodukter. Vi är en stark lokal organisation som säljer, installerar och supportar systemen. Utöver detta arbetar vi i teamet även med utbildning, säkerhetsfrågor och fleet management förklarar Bernt Sandström, ansvarig för Logistics Solutions i Sverige.

För att få truckarna att navigera med hög precision i olika miljöer bygger systemet på laserstyrning. Logistics Solutions har på kort tid mångdubblat antalet case, och Bernt Sandström upplever att det idag finns en större mognad för automatisering. 

– Minst 20 procent av all hantering inom industrin går att automatisera med god lönsamhet, men bara en procent är automatiserad idag. Det finns alltså stor potential. Truckarna kan med fördel integreras i företagens affärssystem, vilket ger en effektivare hantering. I princip alla truckar går att automatisera.

Fakta: 

* Toyota Material Handling Europe tillhör Toyota Material Handling som är en del av Toyota Industries (TICO), ett av flera bolag i den stora Toyotakoncernen.
* I Mjölby produceras cirka 60 000 eltruckar och runt 90 000 handtruckar.
* Ny serie ledstaplare, BT Staxio P-serien, som har en lyfthöjd på sex meter.
* Ny motviktstruck Toyota Traigo 48. Trehjulig finns mellan 1,5 och två ton. Fyrhjulig mellan 1,6 och två ton. Utrustad med säkerhetssystemet SAS.
* Automatisering växer. Truckarna styrs av laser och reflexer och systemen kan integreras i olika lager, produktions- eller affärssystem.