EDI-Soft byter namn till Consignor

Peter Tang Thomsen, CEO Consignor. Foto: Consignor
Peter Tang Thomsen, CEO Consignor. Foto: Consignor

När produkten blir mer känd än företaget skapar det förvirring bland kunderna. EDI-Soft har nu korrigerat det genom att byta namn till Consignor. Detta är historien om barnet som blev mer känt än sin förälder.

År 1997 föddes Consignor-plattformen i en källare i Oslo i Norge. Företaget bakom produkten var EDI-Soft som ville digitalisera transportindustrin genom effektiva lösningar. Idag, 19 år senare, är Consignor ett av världens mest använda Delivery Management-system och överskuggar helt företagets eget namn.

- 1997 var vi tvungna att komma på ett namn till företaget bakom programmet. Vi valde namnet EDI-Soft. Ett namn som passade perfekt in i trenden vid den tiden – EDI. Idag är EDI mer vanligt förekommande som term inom industrin och därför inte lika minnesvärt. På grund av programmets enorma popularitet står EDI-Soft nu i skuggan av sitt kända barn, Consignor. Detta skapar förvirring bland våra kunder. Alla känner produkten, men ingen känner oss. Vi rättar nu till det genom att ge företaget samma namn som produkten, säger Consignors CEO Peter Tang Thomsen.

Namnbytet är även en del av att göra varumärket enhetligt vilket Consignor har arbetat målmedvetet med under det senaste året.
- Ett enhetligt varumärke ger oss en starkare identitet och gör oss redo för ytterligare expansion. På det här sättet blir vi kända under ett övergripande namn på nya marknader. Det passar även bra in i våra planer på att växa geografiskt, fortsätter Peter Tang Thomsen