Silja Symphony åter i trafik på rutten Stockholm – Helsingfors

Silja Symphony. Foto: SIlja Line

Dockningen av Silja Symphony genomfördes på Åbo-varvet i Finland. Under två veckor har den 1500m2 äldre showbaren, Atlantis Palace, genomgått en totalrenovering samt fått ett nytt grafiskt manér och namn, Starlight. Sea View Lounge som lokaliseras i fartygets för, har integrerats med Starlight i syfte att skapa en avslappnande mötesplats ombord. Fine-dining restaurangen Bon Vivant har totalrenoverats, och den tidigare restaurangen El Capitán har gett plats för det välkända restaurangkonceptet Grill House. 4 500 kvadratmeter mattor har bytts ut i hytter och allmänna utrymmen, badrum i de exklusiva Commodore-hytterna har renoverats och världens första flytande Tommy Hilfiger-butik har öppnat på fartygets promenadgata.

– Mellan 2014-2018 har Tallink Grupp, bortsett från Silja Symphony, investerat mer än 75 miljoner euro i fartygsrenoveringar och uppgraderingar över hela vår flotta. Moderniseringen av Silja Symphony är den mest omfattande vi genomfört sedan 2014 och vi ser fram emot att välkomna resenärer ombord ett moderniserat Silja Symphony, för en omfattande Silja Resort-upplevelse. Silja Galaxy som trafikerar rutten Stockholm – Åbo ligger för närvarande på dockning i Gdansk och genomgår stora renoveringsarbeten. Resenärer kommer därmed att få uppleva två av Östersjöns modernaste fartyg som trafikerar under svensk flagg, säger Marcus Risberg, vd på Tallink Silja.

Silja Symphony har även försetts med land-elanslutning, vilket kommer tillåta fartyget att stänga av samtliga maskiner under hamntid. Land-elanslutningen är en del av de betydande investeringar som gjorts och kommer bland annat bidra till en mer gynnsam miljö- och bullerpåverkan.

Från början av mars kommer Silja Symphony att kunna koppla landström mellan fartyg och kaj under hamntid i Värtahamnen och senare i Helsingfors. Det betyder att fartyget inte behöver ha någon maskin igång till kaj för att alstra ström. Landanslutning ger flertalet vinster, både miljömässigt, genom att vi kan stänga av en maskin ombord och minska våra utsläpp, men även arbetsmiljömässigt i våra maskinrum, då det blir helt tyst där nere under dagtid. Det är som att som att koppla in en svensk småstad via en kabel. Det görs via en högvoltslösning som nu blir standard i Europa, säger Hans Friberg, Operativ Chef på Tallink Silja.