Startskott för snabb utbyggnad av tankstationer för flytande biogas

FordonsGas etablerar biogasstationer nationellt. Foto: Västra Götalandsregionen.

Idag invigdes i Götene Sveriges första tankstation för flytande biogas inom ramen för Klimatklivet. Nu väntas en fortsatt snabb utbyggnad av infrastruktur för tankning av flytande biogas – en förutsättning för att kunna ställa om tung trafik från fossila bränslen till förnybara energikällor. FordonsGas Sverige, landets ledande aktör inom biogas för fordonsdrift, står bakom den nya tankstationen och ser anläggningen som symbolisk för den kommande utvecklingen.

– Investeringsstödet från Klimatklivet har verkligen inneburit ett stort steg framåt för vår bransch, säger Emil Glimåker, vd FordonsGas Sverige. Ju fler som investerar i klimatsmarta, gasdrivna lastbilar och ju fler tankstationer vi kan etablera – desto snabbare kommer vi klara av omställningen till hållbara transporter. Etableringen i Götene är en följd av att åkeriet Götene Kyltransporter nu gör en av de största investeringarna i Sverige, med upp till 50 nya lastbilar som kör på flytande biogas, LBG.

– Flytande biogas är framtiden – det är vi övertygade om, fastslår Dennis Karlsson, vd Götene Kyltransporter. Andra drivmedel kommer inte att räcka när vi vill erbjuda fossilfria och hållbara transporter åt våra kunder.

Volvo Lastvagnar ser övergången från diesel till flytande biogas som en viktig förutsättning för att nå Sveriges klimatmål, en minskning av koldioxidutsläppen från transporter med 70 procent till år 2030.

– Den nya tankstationen i Götene är ett bra exempel på den samverkan och vilja som finns hos alla parter för att nå Sveriges utmanande mål, säger Lars Mårtensson, miljö- och innovationschef på Volvo Lastvagnar. Flytande biogas spelar en viktig roll i omställningen – och nu tror vi på en fortsatt snabb utbyggnad av infrastrukturen.

Tillsammans är dessa aktörer med i samverkansprojektet Västsvensk arena för flytande biogas, som projektleds av CLOSER.

– Det är glädjande att se hur väl projektet lyckas samla hela kedjan, från biogasproduktion, via fordonstillverkare och distributörer ända till åkare och transportköpare, säger Helena Holmberg, vice ordförande i regionutvecklingsnämnden i Västra Götalandsregionen.