Boozt vinnare av PostNord Logistics Award

Boozt vinnare i PLA 2018. Foto: Clément Morin

För sextonde året i rad har PostNord delat ut Sveriges ledande logistikpris: PostNord Logistics Award. Vid prisceremonin fick Boozt ta emot den prestigefyllda utmärkelsen. Övriga nominerade finalister var Loop Rocks, Packsize och Zalando, som alla visar att de lever upp till de höga krav på kreativitet, lönsamhet och hänsyn till miljö- och klimatpåverkan som juryn ställer.

PostNord Logistics Award går till det företag eller den organisation som skapat den mest effektiva, innovativa och kreativa logistiklösningen under året som gått. Priset delades ut vid en prisceremoni på PostNords huvudkontor i Solna under torsdagseftermiddagen. Boozt tog emot priset som har motiveringen: 

”För e-handelsbolaget Boozt är logistik och supply chain ett självklart konkurrensmedel. Boozt har satsat mycket offensivt på ett stort robotiserat lager och egenutvecklade IT-lösningar. Investeringarna skapar förutsättningar för lönsam och hållbar tillväxt, ökad produktivitet, kostnadseffektivitet, kvalitet och för att möta ökande konsumentkrav på miljömässig hållbarhet, snabb leverans och effektiv returhantering.” 

– Det är otroligt välkommet att få det här priset. Det är en stor klapp på axeln till hela vårt logistikteam och alla våra medarbetare, men också till våra samarbetspartners. Vi har gått från ett helt manuellt lager till ett fullt automatiserat där vi byggt alla våra kärnsystem själva, det har varit en otrolig resa, säger Tobias Sjölin, teknisk projektchef på Boozt.com.

 Vinnaren utses av en jury med bredd från akademi, näringsliv, investerare och logistikföretag – alla med stor kompetens och erfarenhet inom logistikområdet. Ordförande är Mats Abrahamsson, professor i logistik vid Linköpings universitet och styrelseledamot i PostNord.

– För Boozt är logistiken en avgörande del av bolagets affärsmodell och strategi. Boozt har visat prov på hur en offensiv satsning av automation och egenutvecklade IT-lösningar bidrar till en effektiv logistiklösning som möter ökade konsumentkrav och skapar möjlighet för fortsatt tillväxt, säger Mats Abrahamsson .

Vinnarbilden visar Jesper Brøndrum och Tobias Sjölin som tog emot priset för Boozt räkning. Fotograf är Clément Morin.

PostNord Logistics Award instiftades av PostNord (dåvarande Posten) år 2002 för att uppmärksamma och premiera god logistik. Alla företag och organisationer, oavsett storlek, som är verksamma i Sverige är välkomna att medverka i tävlingen. Juryn utser finalister utifrån tre huvudkriterier:
•    Logistiklösningens grad av innovationskraft, kreativitet och nytänkande.
•    Logistiklösningens effektivitet och påverkan på verksamhetens konkurrenskraft, samt effektivitet och lönsamhet i verksamheten totalt sett.
•    Logistiklösningens bidrag till företagets samhällsansvar (CSR) i form av mindre klimatpåverkan och bättre arbetsförhållanden i supply chain.