PostNords elbil i skarp drift

Den första helt eldrivna lastbilen har nu kört sina första vändor med godstrafik mellan Rosersberg och Arlanda.  Foto: eRoadArlanda

Nyligen kunde PostNords helt batteridrivna lastbil sättas in i skarp trafik mellan Arlanda och Rosersberg. El-lastbilen laddas inledningsvis med hjälp av en konventionell laddare. Framöver ska bilen också laddas direkt från en elskena i vägen samt via en snabbladdare som PostNord installerar utmed vägen. I försöket ska ellastbilen gå i reguljär godstrafik mellan PostNords terminal i Rosersberg och postanläggningen på Arlanda.

Det visar att även tunga transporter snart kan köras med hjälp av el.
– För oss som har många typer av fordon är det här en bra lösning och dessutom en pusselbit för att skapa miljösmart logistik, säger Mårten Sjölin, miljöchef på PostNord i ett pressmeddelande.

Om eRoad Arlanda: eRoadArlanda är ett av projekten i Trafikverkets förkommersiella innovationsupphandling för utveckling av elvägar. Tekniken som utvecklats de senaste åren bygger på sk konduktiv teknik med en elskena i vägbanan som driver och laddar fordonen under resan.
Målsättningen med projektet är att skapa kunskap, erfarenhet och förutsättningar för ett beslutsunderlag som kan utgöra en plattform för elektrifiering av de större transportstråken i Sverige. Satsningen på projektet eRoadArlanda ligger i linje med regeringens mål om en fordonsflotta oberoende av fossila bränslen till 2030 och ska bidra till att stärka Sveriges konkurrenskraft.

Uppdraget är att genomföra en demonstration – bygga en testbana, utveckla och utvärdera tekniken samt ta fram ett kunskapsunderlag för ”implementering av elvägar i det svenska vägtransportsystemet”.

Testbanan är placerad på väg 893 mellan Arlandas fraktterminal och Rosersbergs logistikområde, en sträcka på totalt 10 km varav 2 km elektrifieras i demonstrationsprojektet. De fordon som i första hand planeras använda elvägen är en lastbil på 18 ton med hjulmotorer och strömavtagare. Sträckan kommer bland annat att trafikeras av PostNords lastbilar.
Källa: eRoadArlanda