Mötesplatsen för dig inom lager-, transport- och logistikbranschen, jul, 21 2019
Senaste Nytt...

Wish vill sälja varor direkt i butik

Johan Nilsson/TT: Ali Ali i godis- och tobakshandeln Godis Wonderland i Eslöv är Sveriges första Wish-ombud.
Johan Nilsson/TT: Ali Ali i godis- och tobakshandeln Godis Wonderland i Eslöv är Sveriges första Wish-ombud.
Johan Nilsson/TT: Ali Ali hade utrymme över i sin källare, som dessutom var larmad. Så för honom föll det sig självklart att testa att agera lokalombud för Wish.
Johan Nilsson/TT: Ali Ali hade utrymme över i sin källare, som dessutom var larmad. Så för honom föll det sig självklart att testa att agera lokalombud för Wish.
Johan Nilsson/TT: Utöver att sälja godis och tobak, samt agera paketombud, är nu Ali Ali även Sveriges första Wish-ombud.
Johan Nilsson/TT: Utöver att sälja godis och tobak, samt agera paketombud, är nu Ali Ali även Sveriges första Wish-ombud.
Publicerad av
TT - 07 jul 2019

På Stora torg i lilla Eslöv fortgår handeln som vanligt i den handfull butiker som ligger där. Bortsett från i godis- och tobakshandeln Godis Wonderland, där Sveriges första Wish-ombud finns. Nu kan Eslövsborna handla de så kallade Kinapaketen direkt över disk.

Jag fick frågan från My Way som min butik tillhör. Och jag har både plats och larm. Jag har inget att förlora på det, säger Ali Ali, Sveriges första Wish-ombud.

Hösten 2017 hade amerikanska Wish 1,7 miljoner svenska kunder, och enligt Postnord anlände dagligen 150 000 paket från Kina till Arlanda, majoriteten från Wish. Detta ledde till att Postnord införde en avgift på paket från Kina, något som senare togs bort från Wish-paketen efter ett avtal mellan företaget och Postnord. Trots detta har inte handeln kommit upp i samma nivåer som tidigare. Nu väljer företaget att satsa lokalt.

Vi ser i USA att sju av tio butiker som öppnar är så kallade dollar stores, vilket visar på att det finns ett stort intresse för prisvärda och lokalt tillgängliga varor, säger Håvard Stjernen, Nordenchef för Wish.

Från online till offline

Idén bakom Wish local, som det nya konceptet kallas, är att förbättra logistiken för kunderna. De kan se i appen vilka produkter som finns tillgängliga lokalt, klicka hem dem och sedan hämta ut dem direkt. Vilka produkter som erbjuds baseras på vilka av företagets över 180 miljoner varor som går bäst på den lokala marknaden. För varje vara som säljs går 0,5 euro till handlaren.

Om du köper något som är populärt kan du hämta det i butik redan samma dag. Och för butikerna betyder detta fler kunder, då vi tar kunderna från online till offline. Det vi sett är att när en kund går in i en butik för att hämta produkter så köper de också i snitt en vara ur butikens övriga sortiment, säger Håvard Stjernen.

Snart i 20 butiker

Några veckor har gått sedan Eslöv fick ett Wish-ombud, men handeln går fortsatt blygsamt.

Vi provar så får vi se hur det går. Jag tror att det är bra för Eslöv med den här typen av tjänst, säger Ali Ali.

Eslöv var först ut i Sverige, följt av Karlskrona och på Odenplan i Stockholm. De närmsta veckorna kommer ytterligare 20 butiker erbjuda tjänsten, och över 200 har ansökt om det.

Konceptet lanseras i hela Europa. Sverige var först av de nordiska länderna, men finns redan i Italien, Tyskland, Nederländerna och Frankrike.

Naturligt börja i Eslöv

Vår plattform är väldigt populär bland folk i hela Sverige. Vi menar att man inte ska behöva bo i en storstad för att få tag på det man behöver. Därför kändes det naturligt att börja i Eslöv, säger Håvard Stjernen.

Hur tjänsten kommer att påverka handeln i Eslöv återstår att se. Men en kund kan i alla fall Ali Ali räkna med:

Min fru handlade redan mycket där. Så hon blev glad för det här, säger han.

Annons

Annons

Annons