Mötesplatsen för dig inom lager-, transport- och logistikbranschen, jul, 16 2019
Senaste Nytt...

ABB driver USA:s första el-fartyg

Första helt eldrivna fartygen som byggts i USA. Visionsbild. ABB
Första helt eldrivna fartygen som byggts i USA. Visionsbild. ABB
Publicerad av
Peter Höök - 07 maj 2019

Besökare till de världsberömda Niagarafallen kan snart uppleva ett av Nordamerikas största landmärken utsläppsfritt. Två nya passagerarfartyg från Maid of the Mist kommer att enbart drivas med batterier med hög kapacitet och blir de första helt eldrivna fartygen som någonsin byggts i USA. De nya fartygen utnyttjar ABB:s utsläppsfria teknik när de tas i drift senare under året, så att besökarna får uppleva Niagarafallen utan störande motorbuller, vibrationer eller avgaser från en konventionell dieselmotor.

Maid of the Mist, en av Nordamerikas äldsta turistattraktioner, bedriver verksamhet mellan april och första veckan i november. Båtar avgår till foten av Niagarafallen varje halvtimme, med uppskattningsvis 1,6 miljoner gäster ombord årligen.

– Det är spännande att vara USA:s första rederi som tar in helt eldrivna fartyg i sin flotta”, säger Christopher M. Glynn, chef för Maid of the Mist Corp. ”Vi har valt ut ABB i vår resa mot en hållbarare verksamhet på grund av ABB:s oöverträffade erfarenheter inom integrering av marina system liksom effektiva och innovativa tekniker för hållbara transporter.”

– Maid of the Mists stora, avgörande steg mot e-mobilitet signalerar en ny era inom framtida transporter och kompletterar ABB:s satsning på att driva världen framåt utan att förbruka jordens resurser”, säger Peter Terwiesch, chef för ABB:s affärsområde Industrial Automation som erbjuder lösningar inom en rad olika branscher, inklusive fartygssektorn. ”Att minska utsläppen vid Niagarafallen är viktigt inte bara för natursevärdheten, utan visar också att de tekniker som möjliggör hållbar mobilitet är tillgängliga redan idag.”

Fartygen kommer att drivas med dubbla batteripaket med en total kapacitet på 316 kWh, som delas lika på två katamaranskrov. Med två helt oberoende drivsystem ombord ökas driftsäkerheten genom redundans.

Fartygen laddas mellan varje tur under tiden passagerarna stiger iland och ombord. Laddningen vid kaj tar bara sju minuter och batterierna kan driva elmotorer med en effekt på totalt 400 kW (563 hk). Drivsystemet styrs av ABB:s integrerade PEMS-system (Power and Energy Management System) som optimerar energianvändningen ombord.

Annons

Annons

Annons