Mötesplatsen för dig inom lager-, transport- och logistikbranschen, maj, 23 2019
Senaste Nytt...

Tågtekniker – yrket som gör skillnad för många

Tobias tågtekniker
Tobias tågtekniker
Publicerad av
Redaktionen - 02 apr 2019

I MTR:s depåer pågår det verksamhet dygnet runt alla dagar på året. Här arbetar tågtekniker med underhåll av tåg för Stockholms kollektivtrafik. Men vad gör man som tågtekniker? Och hur växlar man in på det spåret? Läs här för att ta första steget till ett yrke där du dagligen gör skillnad för hundratusentals resenärer.

 

I Norsborgsdepån i Stockholm arbetar Tobias Svensk sedan 1,5 år som tågtekniker åt MTR Tech, MTR:s helägda underhållsbolag. Tobias fick nys om yrket tågtekniker under en praktik i Nordens största depå för persontrafik, Hagalundsdepån i Solna.

 

– Jag har alltid varit intresserad av elektronik och valde Industritekniska programmet på gymnasiet som jag vet har stort fokus på ellära. Under pluggtiden fick jag upp ögonen även för programmering och när jag gjorde min praktik blev det klart för mig vad jag ville bli: tågtekniker.

 

Han poängterar att det finns andra vägar in i yrket än gymnasiet, till exempel den nya YH-utbildning som MTR startar till hösten. Under 60 veckor varvas teoretiska och praktiska moment för att göra studenterna redo att möta arbetslivet direkt efter avslutad utbildning.

 

En bransch med stort behov av fler tågtekniker

Tobias och hans kollegor jobbar oftast sju dagar i sträck för att sedan vara lediga i sju dagar. Nattskiften startar vid klockan 21.30 och slutar 06.30 och dagskiften är antingen mellan klockan 06.15 och 14.30 eller 13.30 och 22.

 

–  Hur en dag ser ut beror helt på vad som hänt på tidigare skift, vad som händer under mitt skift och vad som är planerat underhåll. Vi växlar mellan att utföra regelbundet underhåll och hantera det som är akut. I det planerade underhållet ingår till exempel att byta olja, kontrollera tjocklek på bromsar och kontrollera säkerhetsfunktioner. I det mer akuta underhållet kan det istället handla om att byta glödlampor och felsöka. Arbetsuppgifterna varierar så det blir aldrig långtråkig, säger Tobias.

 

Tobias samarbetar med flera yrkesroller, till exempel rangerare som förflyttar vagnar, kopplar ihop tåg och kör tåg mellan verkstad och uppställningshall, klottersanerare och tunneltågförare. Den som har en arbetsledarroll är även i tät dialog med trafikledningen. En tågtekniker ansvarar för att tågen är hela och trafiksäkra så att det är säkert för resenärerna att färdas med tåget.

 

– Det är oerhört viktigt att alltid hålla högsta kvalitet i det vi gör. Vi måste helt enkelt göra vårt yttersta för att undvika att det uppstår problem i trafiken som kan komma att påverka resenärernas vardag på ett negativt sätt, avslutar han.

 

MTR:s tågteknikerutbildning – den första i Stockholm

MTR:s Yrkeshögskoleutbildning följer branschens standard om 60 veckor heltidsstudier. MTR kommer att bedriva utbildningen i lokaler som ligger nära eller i direkt anslutning till våra depåer i Stockholmsområdet med stöd från flera partners i branschen. Utbildningen har fokus på moderna fordonssystem, underhåll och utredningsmetodik och ger studenterna nödvändiga kunskaper inom vanligt förekommande områden inom verkstad och depå. Förutom kunskaper i matematik, svenska och engelska är grundläggande ellära, alternativt motsvarande teknisk erfarenhet eller utbildning en nödvändighet. Då yrket innebär arbetsuppgifter av betydelse för trafiksäkerheten kräver Trafikverket en godkänd hälsoundersökning tidigast 6 månader innan utbildningsstart.

 

  • Utbildningen omfattar 300 YH-poäng och genomförs på heltid under 60 veckor (1,5 år)
  • 25 elever antas till MTR:s tågteknikerutbildningen
  • Kursstart under hösten 201
  • Sista ansökningsdag är den 19 maj 2019
  • Utbildningen bedrivs med tillstånd från Myndigheten för yrkeshögskolan och finansieras av statsbidrag och medfinansiering från företag i branschen.
  • Eleverna är berättigade till studiemedel via CSN medan MTR står för studiematerialet.
  • Efter examen kan eleverna fritt välja arbetsgivare att söka till och inget krav ställs på att de arbetar inom MTR.

Annons

Annons

Annons