Mötesplatsen för dig inom lager-, transport- och logistikbranschen, jun, 17 2019
Senaste Nytt...

Pilotbrist ger fördel i förhandlingar

Johan Nilsson/TT: SAS-piloter i Danmark, Norge och Sverige har varslat om strejk från den 26 april om förhandlingarna med arbetsgivarsidan inte går framåt. Arkivbild.
Johan Nilsson/TT: SAS-piloter i Danmark, Norge och Sverige har varslat om strejk från den 26 april om förhandlingarna med arbetsgivarsidan inte går framåt. Arkivbild.
Publicerad av
TT - 07 apr 2019

Förhandlingarna mellan SAS och piloter i Danmark, Norge och Sverige har nått vägs ände. Medlare har utsetts för att bistå i konflikten som handlar om nya kollektivavtal.

Allt för mycket helgjobb, oförutsägbara arbetstider och löner som halkat efter drar ner humöret hos piloterna.

Tiden då pilot sågs som ett glamoröst yrke med generösa villkor och luftiga arbetsscheman må vara förbi. Frågan är om villkoren kan anses dåliga?

Visst har de stått tillbaka något genom åren för att få företaget på fötter när man höll på att gå i konkurs. Men att stå tillbaka betyder inte att man har dåliga villkor, säger Jan Ohlsson.

Ändrade resmönster

Enligt Svenskt Näringsliv är snittlönen för svenska SAS-piloter 93 000 kronor i månaden inklusive tillägg och traktamenten, en siffra som piloterna själva dock inte känner igen.

Att pilot fortfarande är ett höglöneyrke råder ingen tvekan om, även hos SAS, enligt Jan Ohlsson.

På alla storbolag, från Ryanair till Norwegian till SAS är pilot ett höglöneyrke fortsatt på alla sätt och vis, säger han.

Dock har branschen på olika sätt förändrats vilket givetvis också påverkar piloternas arbetssituation. Ett ökat kommersiellt resande innebär högre tryck på helgresor och resor under semesterperioder. Föränderliga resmönster innebär också snabba växlingar i planeringen för bolagen. Det påverkar givetvis piloternas arbetsscheman, enligt Jan Ohlsson.

Det är en viktig inkomstbit för SAS att flyga semesterresenärer över helgen. Då stod flygplansflottan ofta still förr. Nu rullar den som mest då, säger Jan Ohlsson.

Globalt bristyrke

Mer helgjobb kan också vara en konsekvens av en allmän pilotbrist.

Pilotbristen är global. FN:s luftfartsorganisation ICAO beräknade i fjol att det behövs 620 000 piloter till år 2036 och att 80 procent av dessa måste utbildas tills dess.

Jan Ohlsson anser att det ger piloterna en fördel i förhandlingarna.

Piloter har på något vis en global anställningstrygghet. De får jobb när de vill, bara de är utbildade på rätt flygplanstyp. SAS har vanliga flygplanstyper som Boeing och Airbus och där är bristen på piloter och pensionsavgångarna relativt stora, säger Jan Ohlsson.

Men bolagen kan ha svårt att möta kraven. Även om lönsamheten förbättrats hos SAS är prispressen i hela branschen fortsatt stor.

Kostnaderna ökar men intäkterna ökar inte. Det är inget som är unikt för SAS, säger Jan Ohlsson.

"Halkat efter"

SAS piloter anser sig också ha halkat efter lönemässigt, jämfört med andra skandinaviska och europeiska kollegor, enligt Wilhelm Tersmeden, ordförande för SAS-sektionen på Svensk Pilotförening.

Vi kan bevisa att vi har halkat efter både på tjänstgörings- och på lönebiten. Vi har ställt upp och hjälpt företaget och nu när det går bra för SAS önskar vi få prata om de skillnader som gjort att vi halkat efter, säger han.

Han vill inte uppge några siffror för piloternas löner med hänvisning till att det är komplext och beror på att karriärerna ser olika ut för olika piloter, och anser att det ger fel fokus på förhandlingarna.

Annons

Annons

Annons