Mötesplatsen för dig inom lager-, transport- och logistikbranschen, jun, 17 2019
Senaste Nytt...

Bygger Sveriges första leveransrobotar

Dyno Robotics bland de första i världen att integrera spelteknologi med robotteknologi. Foto: Dyno Robotics
Dyno Robotics bland de första i världen att integrera spelteknologi med robotteknologi. Foto: Dyno Robotics
Publicerad av
Peter Höök - 02 apr 2019

LogTrade inleder strategiskt samarbete med Dyno Robotics för att skapa Sveriges första självlärande lager- och utlämningsrobot. Den ska jobba på ”paketutlämningen” dygnet runt, samarbeta med människor och andra servicerobotar. Roboten kommer ta sina ordrar från LogTrades leveranshanteringssystem.

Många postombud i Sverige går på knäna idag. Situationen kommer inte bli lättare eftersom pakettrycket från e-handeln ökar och för att paketbox-systemen inte är hållbara alternativ. För att skapa ett bättre system behövs två saker: Många oberoende paketutlämningsplatser, robotar

Steg ett inleddes i höstas då Atrium Ljungberg, i samarbete med LogTrade, tog fram de två första versionerna av utlämnings-konceptet The Point. Det är mötesplatser där du kan hämta ut dina online-beställningar och få en mängd praktisk kringservice. The Point/Leveriet är inte ett ombud, utan hit kan alla e- handlare och transportbolag skicka sina paket.

Ett så kallat The Point kan ha olika storlekar. Leveriet är av den större modellen och har därför ett stort bakutrymme med utskjutet lager. För att konceptet ska bli långsiktigt lönsamt och attraktivt för fler fastighetsägare måste lagret kunna arbeta autonomt med hjälp av smarta lagerrobotar.

– För oss är det här ett perfekt uppdrag eftersom vi specialiserar oss på att ta fram robotar som kan jobba tillsammans med människor på mindre utrymmen med högt genomflöde. En människa ska ju också kunna vara inne och jobba samtidigt som roboten, exempelvis under julhandeln, säger Fredrik Löfgren och förklarar att man inte ska behöva specialanpassa hyllorna efter robotarna.

Att ta fram en bra robot för det här sammanhanget betyder också att den ska vara mycket säker att röra sig kring. Roboten får inte köra över någons fot eller köra in i och välta saker, säger Fredrik Löfgren.

Dyno Robotics finns i Linköping. När Fredrik Löfgren inte undervisar på Linköpings Universitet reser han runt på forskningskonferenser i hela världen. Det gör att Dyno Robotics har tillgång till den senaste forskningen på området.

- Det finns många systemutvecklare på marknaden som saknar den förankringen till forskningen som vi har. De gör att de utvecklar saker baserad på gammal teknik, tyvärr. 

Fördelen med oss är att allt vi utvecklar bygger på state-of-the-art- algoritmer och det senaste inom AI och robotik.

På frågan vad som är ”det senaste” nämner Fredrik Löfgren de själv-lärande algoritmerna.

- Det finns algoritmer som gör att en robot från dag ett kan hitta och navigera i en okänd miljö. Google har exempelvis utvecklat en sådan algoritm som heter Cartographer. Vi använder ett ramverk som vi själva är med och utvecklar. Det heter ROS som står för Robot Operating System.

LogTrades utlämningsrobot kommer därför inte behöva någon extra anpassning och programmering för att fungera på ett särskilt ställe. Utan den kommer att fixa ”arbetsplatsintroduktionen” själv och sedan börja köra.

- När vi skapar en visualisering av en robot vi vill utveckla så är det inte bara ett dataanimerat filmklipp, utan det är den faktiska mjukvaran för roboten. Detta har ingen annan lyckats med tidigare. Vi har gjort mjukvaran open source så nu börjar andra, inom främst universitetsvärlden att nyttja och studera vår produkt.

Det som gör robotprojektet världsunikt är att det kommer att jacka in i ett paket- och transporthanteringssystem – det vill säga i LogTrades plattform. Det är en naturlig integrering eftersom LogTrade är systemet som kan tala om för roboten vilka paket som ska plockas och när de ska plockas, samt ser till att rätt QR-koder finns på paketen och hyllorna och annorstädes.

– Utan LogTrade skulle utvecklingen av roboten bli mer omfattande eftersom den hade blivit tvungen att lära sig olika transportörers särskilda system, säger Fredrik Svedberg, vd på LogTrade.

Annons

Annons

Annons