Mötesplatsen för dig inom lager-, transport- och logistikbranschen, jun, 19 2019
Senaste Nytt...

Berlins turistbussar utrustas med eldrift

Berlin City Tour (BCT), vars bussar ska förses med eldrift, är också involverat i företaget Tassima. BCT äger idag 52 dieselbussar av typen SD 200 och SD 202. SD 200 kom på marknaden 1973, som specialbeställning för BVG i den dåvarande Kalla krigets frontstad, Västberlin. Foto: Berlin City Tour
Berlin City Tour (BCT), vars bussar ska förses med eldrift, är också involverat i företaget Tassima. BCT äger idag 52 dieselbussar av typen SD 200 och SD 202. SD 200 kom på marknaden 1973, som specialbeställning för BVG i den dåvarande Kalla krigets frontstad, Västberlin. Foto: Berlin City Tour
Publicerad av
Markku Björkman - 28 mar 2019

Ziehl-Abegg Automotive GmbH & Co. KG planerar att omvandla Berlin gamla dubbeldäckare med dieselmotorer till noll-utsläppsbussar.

Omkring 100 av de dubbeldäckare som tidigare användes av Berlins kollektivtrafikbolag BVG ska också bli elektriska, rapporterar massmedia i Berlin.

För det planeras ett nytt företag som kan bygga om cirka 150 av dessa retrobussar inom ett år.

De flesta av dessa dubbeldäckare, som är cirka 30 år gamla, är utrustade som bäst med dieselmotorer på Euro 3-nivå.

En kombination av tre företag vill konvertera alla gamla dieseldrivna bussar till elbussar. De första nollutsläppsekipagen ska vara körklara redan år 2019.

Det handlar om företagen Tassima, Ziehl-Abegg och tjänsteleverantören IAV. Deras avsikt är att återuppbygga 25 bussar i år och nästa år upp till 100 bussar. Detta ska ske på en produktionsplats som byggs nära Berlin i Ragow, söder om flygplatsen Schönefeld. Produktionsanläggningen ska vara igång i början av andra kvartalet i år, då även de första ombyggda bussarna ska ha lämnat fabriken.

Grundaren av ett av de deltagande företagen Tassima var verkställande direktör fram till 2006 hos Gullivers Travels, som organiserar sightseeing -verksamheten i Berlin och som har nio stadsbussar.

Tre prototyper av SD 202 byggdes av Tassima 1982 och 1983 som efterföljare till SD 200. Men det var först 1985 som SD 200 uppnådde full produktion. BCT hade redan konverterat tre bussar som forskningsfordon med hjälp av bidrag från Berlins delstatsregering.

Ziehl-Abegg kommer att leverera den elektriska drivaxeln, som integrerar elmotorn och kraftelektroniken i hjulnavet.

Berlin IAV ansvarar för systemintegration och teknik och utvecklar uppenbarligen också batterierna. Bussarnas kraftkälla blir ett litiumjonbatteri med en lagringskapacitet på 145 kilowatttimmar. Räckvidden förväntas bli minst 120 kilometer och laddningstiden på en 380 volt-anslutning beräknas till sex timmar.

Annons

Annons

Annons