Mötesplatsen för dig inom lager-, transport- och logistikbranschen, maj, 23 2019
Senaste Nytt...

Unga konsumenter ratar trög logistik

Hämta var du vill, när du vill och hur du vill förväntar sig ”digital natives”  Foto: StrongPoint
Hämta var du vill, när du vill och hur du vill förväntar sig ”digital natives” Foto: StrongPoint
Publicerad av
Peter Höök - 21 mar 2019

Nätmaten fortsätter att växa och enligt en ny undersökning gjord av YouGov på uppdrag av shoptech-företaget StrongPoint framgår att den kundgrupp som växer mest är unga vuxna utan barn. Gruppen utgör redan idag cirka en tredjedel av kundgruppen och är den snabbast växande: av dem som planerar att börja nätmatshandla det kommande året tillhör drygt fyra av tio av denna grupp – och det är en grupp med helt andra preferenser kring sitt e-handlande.

"Hämta var du vill, när du vill och hur du vill” är vad dessa ”digital natives” förväntar sig. Fjärran är tiden då konsumenterna accepterade att sitta hemma och invänta en relativt oflexibel matleverans med en tidsslot om fem timmar.

Av undersökningen framgår att 29 procent av de som uppger att de regelbundet handlar nätmat är möjligheten att själv få välja när man får, eller kan, hämta upp sin mat ett av de viktigaste kriterierna vid val av nätmatsleverantör. Det är till och med viktigare än snabb leverans. I gruppen unga utan barn är motsvarande siffra 35 procent. Och det ställer helt nya krav på handeln:

– Redan nu är det ett stort tryck på retailers att erbjuda flexibla lösningar och framöver kommer trycket högst troligt att öka. Det är logiskt och rimligt att den unga vuxna gruppen är en stor potential för e-handel, då många fokuserar på sitt jobb, sin karriär och sitt sociala liv och prioriterar det i stället för att spendera tid i affärer. Det höga tempot i storstadslivet gör att vi oftast är tvingade att välja borta några av vara rutiner för att ha tid för annat som kanske är viktigare, som vänner och partner. Den nya målgruppen kommer eventuellt att ta till sig vanan att handla online och förväntar sig flexibla lösningar och drar med sig andra grupper, vilket troligtvis i sin tur kommer att påverka hela marknaden, kommenterar Svetlana Kolesova, som forskar på dagligvaruhandel vid Handelshögskolan i Stockholms Center for Retail Studies.

Annons

Annons

Annons