Mötesplatsen för dig inom lager-, transport- och logistikbranschen, mar, 22 2019
Senaste Nytt...

Lanserar självkörande buss för finska vinterförhållanden

Gacha, första autonoma bussen för alla väderförhållanden. Foto: Sensible 4
Gacha, första autonoma bussen för alla väderförhållanden. Foto: Sensible 4
Publicerad av
Peter Höök - 08 mar 2019

Finska Sensible 4 och japanska återförsäljaren MUJI lanserar Gacha, första autonomt körande bussen för alla väderförhållanden. Fordonet är resultatet av ett samarbete mellan det finska fordonsföretaget Sensible 4 samt japanska MUJI. Sensible 4 förser skyttelbussen med sin autonoma kör-teknologi som garanterar fordonets positionering, navigering och hinderuppfattning, vilket möjliggör autonom körning året runt oavsett omgivning och förhållanden.

Gacha gjorde sin jungfrufärd direkt efter avtäckningen framför Helsingfors nya centralbibliotek Oodi i vintriga Helsingfors. Efter lanseringen startar Gacha den offentliga verksamheten att transportera människor i Esbo i maj 2019 innan projektet flyttar vidare till Tavastehus, Vanda och Helsingfors senare under 2019. Sensible 4 planerar för närvarande att producera en första Gacha-flotta för i 2020 i olika städer i Finland och utomlands. Målsättningen är att ha självkörande skyttelflottor fungera som en del av städernas befintliga transportsystem år 2021, och Sensible 4 siktar på att etablera partnerskap med banbrytande städer.

– Gacha-utvecklingen började när Sensible 4-teamet, som arbetade med första generationens robotbussar, märkte att de inte fungerade ens I duggregn, för att inte tala om de typiska vinterförhållandena i Finland. Fullt självständig självkörningsteknik är inte här än. De flesta självkörande bilar kan endast användas under ideala väderförhållanden och väl märkta vägar. Detta har Sensible 4 lyckats förändras genom upprepade tester i de hårda vinterförhållanden i finska Lappland.bsäger Harri Santamala, vd för Sensible 4.

Den andra funktionen som gör att Gacha skiljer sig från andra robotbussar är dess design utan fram- eller bakända som möjliggörs då det inte finns något behov för ratt eller förarsäte. Som resultat följer sittplatsen den mjuka rundade kvadrat formen på bussen, vilket tillåter mer utrymme för passagerare. LED-belysningen är gjord av kombinationen av strålkastare och kommunikationsskärm.

Annons

Annons