Mötesplatsen för dig inom lager-, transport- och logistikbranschen, nov, 18 2018
Senaste Nytt...

FlixBus förbereder expansion till USA

Foto: FlixBus
Foto: FlixBus
Publicerad av
Peter Höök - 08 nov 2018

Efter succélanseringen på västkusten förbereder FlixBus sin nästa fas av USA expansionen –snart kommer turer på östkusten: från Texas till New York. FlixBus amerikanska huvudkontor ligger i Los Angeles och nu öppnar man ytterligare ett kontor i en av USA:s mest folkrika städer: New York. New York kommer att vara en centralpunkt för alla uppdrag i öst som drar igång under 2019. Planen för FlixBus nästa år är att limegröna bussar ska trafikera USA kors och tvärs och utmana Greyhound.

– På endast fem månader har FlixBus-varumärke gjort ett avtryck på västkusten i USA och visat sig vara ett eftertraktat resalternativ hos amerikaner”, berättade André Schwämmlein, grundare och vd för FlixMobility. Nu är vi redo att utöka vårt erbjudande till dom som vill utforska landets östra och södra regioner med ett miljövänligt transportalternativ. Vi kommer att ha fler än 100 gröna FlixBussar på USA:s vägar före mitten av 2019.

FlixBus USA lanserades den 31a maj 2018 med 27 destinationer inklusive städer som Los Angeles, Las Vegas och Phoenix. Företaget dubblade sina resor under juli och började att erbjuda turer till centrala delar av Kalifornien samt San Fransiscos kustområde. För närvarande finns det 60 amerikanska FlixBus destinationer som opereras av 12 små och medelstora busspartners. Företaget har globalt bidragit till fler än 7 000 förarjobb tillsammans med sina 300 busspartners i 29 länder, där även Sverige räknas.

– Vår affärsmodell möjliggör för våra partners att fokusera på den dagliga bussdriften där många av partnerföretagen har flera decenniers expertis, medan FlixBus sköter försäljning, marknadsföring, nätverksplanering och trafikkontroll genom sin teknologiska expertis,” berättade Schwämmlein.

Förutom att bidra till nya arbetstillfällen i USA driver FlixBus själva tillväxten av USA:s marknad för långväga bussresor. Enligt en passagerarundersökning genomförd av FlixMobility har ungefär två tredjedelar av alla FlixBus passagerare i USA aldrig tidigare åkt med en expressbuss.

Annons