Mötesplatsen för dig inom lager-, transport- och logistikbranschen, nov, 21 2018
Senaste Nytt...

Logistik & Transportmässan: – Trucktillverkaren Jungheinrich satsar på sjyssta, miljövänliga och moderna truckar

Framtidens truckar är redan här. Dagens Transport & Logistik har besökt Jungheinrichs monter på Logistik & Transport där man visade upp sin unika skjutstativtruck av typen ETV 216i, som är den första i världen med integrerat litiumjonbatteri. Foto: Magnus Nilsson
Framtidens truckar är redan här. Dagens Transport & Logistik har besökt Jungheinrichs monter på Logistik & Transport där man visade upp sin unika skjutstativtruck av typen ETV 216i, som är den första i världen med integrerat litiumjonbatteri. Foto: Magnus Nilsson
Publicerad av
Redaktionen - 07 nov 2018

av Magnus Nilsson

 

På Logistik & Transport på Svenska Mässan fick Dagens Transport & Logistik chansen att se närmare på en av intralogistikgiganten Jungheinrichs nya litiumjontruckar. Deras nya skjutstativtruck ETV 216i är den första truckmodellen av den typen i världen med ett permanent installerat litiumjonbatteri.

Litiumjonbatterierna produceras av Jungheinrich själva i en fabrik i Tyskland och företaget är idag störst i världen på litiumjontruckar. Batterierna har en rad fördelar gentemot vanliga blysyrabatterier. De har snabbare laddningstider, kräver minimalt med underhåll och har ett långt driftsliv.

– Vi har en garanti på att de ska klara minst 3000 laddcykler, det är ungefär dubbelt så mycket som ett vanligt batteri och ger en livslängd på runt 5 år. Eftersom de är underhållsfria slipper man batteribyten och laddningsrum, med alla dess avgaser, istället pausladdar man trucken, och det går fort, batteriet får tillbaka 50 procent på en halvtimme, något som är extra bra i lager med kontinuerlig drift dygnet runt, säger Per Leimalm, säljare på Jungheinrich.

Batterierna är även så pass högpresterande att de kan användas i miljöer där förbränningstruckar idag är standard.

– Inom kort kommer vi faktiskt med en motviktare med litiumjondrift som kommer att ha samma råstyrka som en diseltruck, säger Richard Engstrand, säljare på Jungheinrich.

En av anledningarna till att litiumjonbatterier inte är så vanliga är att de i sin vanliga form kan vara ganska så ostabila och riskerar att självantända, men det kan man motverka genom att ta bort kobolt och nickel ur litiumjonbatteriet, vilket Jungheinrich gjort. Energidensiteten blir något lägre, men batterierna säkra. Att truckarna inte kan köra precis lika länge gör ingenting eftersom batterierna pausladdas istället.

Dessutom innebär det här att batterierna blir både sjysstare och mer miljömedvetna, vilket dagens kunder efterfrågar.

– Det här är en stor och viktig miljöaspekt som vi är alldeles ensamma om, alla andra som använder litiumjonbatterier i branschen har kobolt och nickel i dem. Här kan vi istället erbjuda sjyssta batterier, både etiskt sett och miljömässigt, säger Richard Engstrand.

Det mer kompakta batteriet sitter i världens första skjutstativtruck med permanent installerat litiumjonbatteri, Jungheinrich ETV 216i. Eftersom batteriet får plats under förarhytten ger det bättre sikt och mer plats och rörelsefrihet för föraren. Styrreglagen blir mer lättåtkomliga och trucken mer lättanvänd, vilket både ökar säkerheten och effektiviteten på lagret. Trucken klarar lyfthöjder på 10,7 meter.

 

Annons

Tobias Miethaner, chefen för Digital Society Department vid tyska förbundsministeriet för transport och digital infrastruktur, sade i sitt öppningstal att dagens stadsplanering är intimt förbunden med mobilitet och intelligenta transportsystem. Kapacitet i stadsområden måste användas effektivt, och nya infrastrukturer måste etableras - från cykelvägar till funktionella bredbandsnät. Foto: Markku Björkman
Tobias Miethaner, chefen för Digital Society Department vid tyska förbundsministeriet för transport och digital infrastruktur, sade i sitt öppningstal att dagens stadsplanering är intimt förbunden med mobilitet och intelligenta transportsystem. Kapacitet i stadsområden måste användas effektivt, och nya infrastrukturer måste etableras - från cykelvägar till funktionella bredbandsnät. Foto: Markku Björkman

Mässan för digital transformation Hypermotion öppnades i Frankfurt

"digital revolution"

Tisdagen den 20 november öppnade nya Hypermotion-mässan och konferensen sina portar i Frankfurt am...