Mötesplatsen för dig inom lager-, transport- och logistikbranschen, nov, 21 2018
Senaste Nytt...

Körde från London till Madrid på naturgas utan att tanka

Foto: Iveko
Foto: Iveko
Publicerad av
Peter Höök - 02 nov 2018

En IVECO Stralis NP-lastbil på 460 hk från Storbritannien har fullföljt den hittills sannolikt längsta körningen på en enda LNG-tankning för att visa de naturgasdrivna fordonens hållbarhet inom inrikes och europeiska vägtransporter.

Stralis NP 4x2-dragbilen startade i London med en treaxlad skåptrailer på släp och en totalvikt på 30 ton. Efter en kort färjeöverfart från Dover till Calais fullföljde den vägsträckan på 1 728 kilometer utan att behöva tanka – och överträffade därmed lastbilens officiella räckvidd på 1 600 kilometer genom att slå ett nytt rekord. Detta motsvarar en imponerande bränslekostnadsbesparing med LNG på cirka 200 pund för utresan, eller 40 procent, jämfört med diesel.

Martin Flach, IVECOs chef för alternativa bränslen, säger: ”Förra året klarade vi att köra genom hela Storbritannien från John O’Groats till Land’s End på en tank med en Stralis NP på 400 hästkrafter, men den här gången ville vi sätta ribban ännu högre. Det var ett tillfälle att visa hur bränsleeffektiv Stralis NP är och att låta vår senaste gasdrivna motor på 460 hästkrafter, genomföra testet.

– Vi fyllde tanken till bredden innan vi lämnade London, och första gången vi stannade för att tanka var i Madrid två och en halv dag senare. När man kör på 100 procent naturgas behöver man inte tänka på diesel eller AdBlue, vilket gör det till den enklaste lösningen för både vagnparkschefen och föraren.

Trots tät trafik på den brittiska sidan av Engelska kanalen, kraftig motvind i Frankrike och en bergig sträcka i Spanien, slog Stralis NP rekord med en imponerande genomsnittlig bränsleförbrukning på 22,6 kilo per 100 kilometer. IVECO använde resan för att visa att naturgas – inklusive CNG, LNG och biometan – alla är dugliga, realistiska, säkra och kostnadseffektiva alternativ till diesel som finns tillgängliga genom ett växande nätverk av tankstationer i Storbritannien och på kontinenten.

Annons

Tobias Miethaner, chefen för Digital Society Department vid tyska förbundsministeriet för transport och digital infrastruktur, sade i sitt öppningstal att dagens stadsplanering är intimt förbunden med mobilitet och intelligenta transportsystem. Kapacitet i stadsområden måste användas effektivt, och nya infrastrukturer måste etableras - från cykelvägar till funktionella bredbandsnät. Foto: Markku Björkman
Tobias Miethaner, chefen för Digital Society Department vid tyska förbundsministeriet för transport och digital infrastruktur, sade i sitt öppningstal att dagens stadsplanering är intimt förbunden med mobilitet och intelligenta transportsystem. Kapacitet i stadsområden måste användas effektivt, och nya infrastrukturer måste etableras - från cykelvägar till funktionella bredbandsnät. Foto: Markku Björkman

Mässan för digital transformation Hypermotion öppnades i Frankfurt

"digital revolution"

Tisdagen den 20 november öppnade nya Hypermotion-mässan och konferensen sina portar i Frankfurt am...