Mötesplatsen för dig inom lager-, transport- och logistikbranschen, nov, 18 2018
Senaste Nytt...

E-handeln ökar med 11 procent

Arkivbild
Arkivbild
Publicerad av
Peter Höök - 27 sep 2018

Sex av tio nordbor, det vill säga 12 miljoner konsumenter, handlar på nätet varje månad. Under första halvåret har de nordiska konsumenterna handlat för 104 miljarder kronor, en ökning med 11 procent jämfört med samma period i fjol. Det visar rapporten E-handeln i Norden från PostNord.

Sverige har den högsta andelen konsumenter som handlar på nätet. Två av tre svenskar handlar i snitt varje månad, i jämförelse med cirka sex av tio i Norge och Danmark och bara knappt hälften av de finländska konsumenterna. Att allt fler konsumenter väljer att handla sina varor över internet har gjort att e-handeln har blivit allt viktigare för de nordiska detaljhandelsföretagen. E-handeln står idag för en betydande andel av tillväxten i branschen. Förutsättningarna för att sälja och köpa på nätet är gynnsamma i Norden mot bakgrund av befolkningens höga e-handelsmognad, en hög internetpenetration, en välutbyggd infrastruktur och drivna e-handelsaktörer.

E-handeln är fortfarande en generationsfråga. Yngre handlar på nätet i betydligt högre utsträckning än äldre konsumenter och allra mest handlar konsumenter i åldrarna 30-49 år. I det åldersspannet handlar i snitt 76 procent av svenskarna på nätet varje månad, en siffra som kan jämföras med 47 procent i ålderspannet 65-79 år.

– Yngre handlar mer, men det är faktiskt inte den yngsta kategorin mellan 18 och 29 år som toppar listan. Konsumenter i åldersspannet 30-49 år har både mer köpkraft och e-handlar mest. Åldersförskjutningen kommer definitivt att driva e-handelstillväxten i många år framöver i takt med att den yngre generationen som växt upp med digitalisering blir mer köpstarka, säger Carin Blom, detaljhandelsanalytiker på PostNord Sverige.

Annons