Mötesplatsen för dig inom lager-, transport- och logistikbranschen, nov, 21 2018
Senaste Nytt...

OOG stort i Helsingborgs Hamn

Foto: Helsingborgs Hamn
Foto: Helsingborgs Hamn
Publicerad av
Peter Höök - 14 sep 2018

Det handlar om transporter av stora, skrymmande och otympliga föremål som inte får plats i vanliga containrar. OOG står för Out of gauge cargo. Ett område Helsingborgs Hamn satsat mycket på de senaste åren.

– Förenklat kan man säga att det handlar om gods som är för brett, för långt, för högt, för tungt eller på annat sätt omöjligt att lasta in en standard container. Under de senaste åren har vi satsat mycket på segmentet, ambition är att bli en ledande aktör inom denna transportgren. Vi har fått många nya uppdrag inom OOG transporter, berättar Mark Wieden, Sales Executive på Helsingborgs Hamn.

Ett exempel på att hamnen utvecklats starkt inom OOG transporter är att man har ett dedikerat team för stuffning av projektlaster och att man har ett specifikt magasin som hanterar godset. Magasin 712 utgör hamnens Stuffing Center och hanterar regelbundet laster med gods som stenkrossar, reach stackers eller hela pappersbruk. Något som hamnens kund Scan Global Logistics vet allt om.

– Ibland exporterar vi allt från skrymmande utrustning och maskiner till hela fabriker, det kan röra sig om uppemot 350 ton i en last, berättar Mikael Svensson, Operations Manager Projects på Scan Global Logistics och fortsätter. Helsingborgs Hamn har verkligen utvecklats starkt inom OOG de senaste åren och skapat ett starkt erbjudande inom området med duktig personal och stor flexibilitet. Något vi som kund uppskattar mycket, säger Mikael Svensson.

I Helsingborgs Hamn stuffar Scan Global Logistics regelbundet reach stackers från exempelvis Konecranes eller värmeväxlare från Alfa Laval. Ofta används 20-fots flak, 40-fots flak eller Open Top containrar.

– Gemensamt för våra laster är att det sällan är enkelt. Det blir ofta kluriga och uppfinningsrika lösningar där vi tillsammans med hamnen kommer på och bygger smarta vaggor med vilka godset kan glida in i Open Top containrar och samtidigt vara enkla att lossa någon helt annanstans i världen. Idag är stuffningen av lasten en viktig del av helheten och en garanti för att högvärdesgods ska nå fram i toppskick, avslutar Mikael Svensson.

Annons

Tobias Miethaner, chefen för Digital Society Department vid tyska förbundsministeriet för transport och digital infrastruktur, sade i sitt öppningstal att dagens stadsplanering är intimt förbunden med mobilitet och intelligenta transportsystem. Kapacitet i stadsområden måste användas effektivt, och nya infrastrukturer måste etableras - från cykelvägar till funktionella bredbandsnät. Foto: Markku Björkman
Tobias Miethaner, chefen för Digital Society Department vid tyska förbundsministeriet för transport och digital infrastruktur, sade i sitt öppningstal att dagens stadsplanering är intimt förbunden med mobilitet och intelligenta transportsystem. Kapacitet i stadsområden måste användas effektivt, och nya infrastrukturer måste etableras - från cykelvägar till funktionella bredbandsnät. Foto: Markku Björkman

Mässan för digital transformation Hypermotion öppnades i Frankfurt

"digital revolution"

Tisdagen den 20 november öppnade nya Hypermotion-mässan och konferensen sina portar i Frankfurt am...