Mötesplatsen för dig inom lager-, transport- och logistikbranschen, nov, 21 2018
Senaste Nytt...

Yngre anser att äldre borde körkortsprovas

Foto: if
Foto: if
Publicerad av
Peter Höök - 11 sep 2018

I Sverige finns över 650 000 personer över 75 år med körkort och de blir allt fler. Vid 75 är olycksrisken nästan som lägst enligt statistiken ­- men sedan ökar risken stadigt. Äldre bilförare får svårare att hantera komplexa situationer som kräver snabba beslut och korta reaktionstider. Ofta är också mörkerseendet nedsatt. Olyckor med äldre inblandade kan dessutom ofta orsaka större personskador, då en äldre kropp är skörare än en yngre.

– Samtidigt är det viktigt att komma ihåg att det är förare i åldern 18-19 år som har den absolut högsta olycksrisken, säger Johan Granholm, motorexpert på försäkringsbolaget If.

Ironiskt nog är det i just den unga, mest olycksdrabbade åldersgruppen, som flest anser att äldre bör förnya körkortet när de fyllt 75, i en undersökning som If har gjort. 68 procent, nästan sju av tio, anser att det vore bra. Men bara fyra av tio i åldersgruppen 55+ håller med.

– De flesta äldre är utmärkta förare med stor erfarenhet och ett väl utvecklat säkerhetstänk. Att man blir äldre innebär inte automatiskt att man blir en sämre förare, säger Johan Granholm.

De flesta länder i EU har säkerhetskontroller för äldre förare i trafiken. Sverige är ett av åtta EU-länder som inte har det. En anledning är att det inte påvisat ökad trafiksäkerhet. Istället är det läkarnas plikt att anmäla om de har en patient som inte längre kan fungera som en god förare.

Annons

Tobias Miethaner, chefen för Digital Society Department vid tyska förbundsministeriet för transport och digital infrastruktur, sade i sitt öppningstal att dagens stadsplanering är intimt förbunden med mobilitet och intelligenta transportsystem. Kapacitet i stadsområden måste användas effektivt, och nya infrastrukturer måste etableras - från cykelvägar till funktionella bredbandsnät. Foto: Markku Björkman
Tobias Miethaner, chefen för Digital Society Department vid tyska förbundsministeriet för transport och digital infrastruktur, sade i sitt öppningstal att dagens stadsplanering är intimt förbunden med mobilitet och intelligenta transportsystem. Kapacitet i stadsområden måste användas effektivt, och nya infrastrukturer måste etableras - från cykelvägar till funktionella bredbandsnät. Foto: Markku Björkman

Mässan för digital transformation Hypermotion öppnades i Frankfurt

"digital revolution"

Tisdagen den 20 november öppnade nya Hypermotion-mässan och konferensen sina portar i Frankfurt am...