Mötesplatsen för dig inom lager-, transport- och logistikbranschen, nov, 21 2018
Senaste Nytt...

Airbus presenterade ett nytt regionalt passagerarplan

Airbus nya regionala jet A220-300, är en mindre version av A220-100. Bombardier producerar fortfarande sina mindre CRJ-jets. Foto: Airbus
Airbus nya regionala jet A220-300, är en mindre version av A220-100. Bombardier producerar fortfarande sina mindre CRJ-jets. Foto: Airbus
Publicerad av
Markku Björkman - 11 jul 2018

Efter att Airbus ingick i ett partnerskap med Bombardier förra året, har också Boeing inlett tävlan om de mindre regionala jetflygplanen. På tisdag presenterade Airbus koncernens "nya" A220 vid en lanseringsceremoni i Toulouse på tisdagen den 10 juli.

Airbus nya regionala jet A220-300, är en mindre version av A220-100. Bombardier fortsätter att producera vidare sina mindre CRJ-jets.

Båda A220-flygplanen markerar Airbus 'inträde på mindre jetmarknaden i segmentet 100 till 150 säten. Airbus har tidigare tillverkat A318-flygplanet i denna storlek och producerar fortfarande den något större A319, men det har sålts mycket få kopior jämfört med de större A320- och A321-modellerna i samma serie.

Airbus själv anser det nya A220-flygplanet med 108 till 133 eller 130 till 160 platser kompletterar den större A320-serien som A319 är en del av.

- Alla i Airbus har sett fram emot dagens historiska ögonblick. Idag är vi glada över att kunna välkomna A220 till Airbus-familjen och vi är stolta över att se planet avtäckt med nya Airbus-färger för första gången, sade Guillaume Faury, chef för Airbus Commercial Aircraft, i ett pressmeddelande.

Efter att Airbus och Bombardier meddelade sitt samarbete i oktober förra året ökade Boeing USA sin omsättning , men tidigare hade företaget sagt att det finns för få marginaler att hämta på den mindre jetmarknaden, enligt skrev Bloomberg.

Det nya Airbus- planet som produceras i samarbete med Bombardier kokurrerar med de två största Embraer flygplan och det minsta planet Boeing har idag, nämlige 737 Max7.

 

Annons

Tobias Miethaner, chefen för Digital Society Department vid tyska förbundsministeriet för transport och digital infrastruktur, sade i sitt öppningstal att dagens stadsplanering är intimt förbunden med mobilitet och intelligenta transportsystem. Kapacitet i stadsområden måste användas effektivt, och nya infrastrukturer måste etableras - från cykelvägar till funktionella bredbandsnät. Foto: Markku Björkman
Tobias Miethaner, chefen för Digital Society Department vid tyska förbundsministeriet för transport och digital infrastruktur, sade i sitt öppningstal att dagens stadsplanering är intimt förbunden med mobilitet och intelligenta transportsystem. Kapacitet i stadsområden måste användas effektivt, och nya infrastrukturer måste etableras - från cykelvägar till funktionella bredbandsnät. Foto: Markku Björkman

Mässan för digital transformation Hypermotion öppnades i Frankfurt

"digital revolution"

Tisdagen den 20 november öppnade nya Hypermotion-mässan och konferensen sina portar i Frankfurt am...