Mötesplatsen för dig inom lager-, transport- och logistikbranschen, nov, 18 2018
Senaste Nytt...

Tyngsta tåget rullar i Finland

Ett rekordtungt och 690 meter långt godståg transporterar SSABs stål från Brahestad till Tavastehus. Foto: SSAB
Ett rekordtungt och 690 meter långt godståg transporterar SSABs stål från Brahestad till Tavastehus. Foto: SSAB
Publicerad av
Christer Wiik - 07 maj 2018

Nyligen började Finlands tyngsta godståg regelbundet trafikera sträckan Brahestad–Tavastehus. Det handlar om ett megatåg som väger 5 200 ton och transporterar stålrullar från Brahestad till Tavastehus. Hittills har transporten av coils gjorts med två tåg om dagen. Nu sköts transporten med ett enda tåg. Det skriver SSAB i ett pressmeddelande.

SSAB och VR Transpoint har skapat en ny, mycket effektiv verksamhetsmodell för transporter mellan anläggningarna. Hittills har stålrullar transporterats med två tåg om dagen från Brahestad till Tavastehus. I fortsättningen transporteras samma mängd med ett enda stort tåg, ett så kallat Megatåg.

Megatåget väger hela 5 200 ton med last. Det rekordstora tåget för inhemsk trafik kan transportera hela 3 800 ton stål åt gången, vilket är över 50 procent mer än tidigare. Tåget har 52 vagnar, och längden med lok är 690 meter. Megatåget kommer årligen att transportera över en miljon ton.

-Större tåg ger effektivare transporter. Vi kan transportera mer gods med färre tåg. Förutom optimerad resursanvändning ger det även miljöfördelar i och med att utsläppen från trafiken minskar. Effekterna märks på hela transportsystemet, berättar Tero Kosonen, försäljnings- och marknadsföringsdirektör på VR Transport.

-Vi började tillsammans se över transportkedjan mellan anläggningarna i Brahestad och Tavastehus på ett nytt sätt och söka hitta fördelar genom större massor. Vikten av effektiva logistiklösningar betonas i den internationella verksamhetsmiljön inom metallindustrin. Erfarenheterna av provtrafiken har varit lovande, och nu har konceptet tagits i bruk fullt ut, konstaterar SSABs logistikdirektör Seppo Tervonen.

Trafiken enligt den nya verksamhetsmodellen från Brahestad till Tavastehus startade den 30 april. I fortsättningen kommer man även att använda sig av VR Groups nya mångsidiga och effektiva Sr3-ellok, som kan dra tyngre godståg än tidigare.

 

 

 

Annons