Mötesplatsen för dig inom lager-, transport- och logistikbranschen, nov, 18 2018
Senaste Nytt...

Här är nya vägmärken för självkörande bilar

: Förslag till nytt vägmärke för påbjudet körfält eller körbana för automatiserade fordon.
: Förslag till nytt vägmärke för påbjudet körfält eller körbana för automatiserade fordon.
: Förslag till nytt vägmärke för påbjudet körfält eller körbana för automatiserade motorredskap klass 2.
: Förslag till nytt vägmärke för påbjudet körfält eller körbana för automatiserade motorredskap klass 2.
Publicerad av
TT - 07 mar 2018

Sverige ligger i framkant tekniskt med fordonsindustrin och telekomindustrin när det gäller självkörande bilar och då måste vi ha lagstiftning som också ger möjlighet till försöksverksamhet och implementering i vår vanliga trafik, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth (S), till TT.

I en utredning som kom på onsdagen föreslås bland annat att trafikantbegreppet ändras för att omfatta förare på avstånd från fordonet. Dessutom finns ett förslag på att införa begreppet ”Automatiska motorredskap klass II”. De ska få framföras automatiserat på väg eller cykelbana i max 20 kilometer eller ”på gångbana i gångfart”.

Även nya brottsbenämningar är på gång: grov vårdslöshet i trafik under automatiserad körning och rattfylleri under automatiserad körning.

Scania testar i Finland

Samtidigt kom nyheten från bilmässan i Geneve att Scania redan i vår kommer att börja testa halvt självkörande lastbilar på finska motorvägar.

Det är det finska företaget Ahola Transport som kommer att använda lastbilar och teknik från Scania för att testa halvautonom konvojkörning med tre eller fler självkörande bilar. Samtliga bilar har förare, men det är föraren i den främsta bilen som styr medan övriga lastbilar körs automatiskt.

"För oss är det viktigt att förbättra förarnas arbetsförhållanden med hjälp av ny teknik. De planerade lösningarna hjälper oss även att uppfylla kundernas förväntningar vad gäller snabbare leveranser och miljömål", säger Hans Ahola, vd för Ahola Transport.

I ett pressmeddelande understryker Scania att det måste finnas en acceptans från allmänheten för självkörande bilar innan försök i större skala kan sjösättas.

Det är helt avgörande och därför är också regleringen viktig så att alla vet hur ansvarsförhållandet ser ut om något händer. Om det är föraren, producenten eller om det är ägaren av fordonet, säger Tomas Eneroth.

 

Annons