Mötesplatsen för dig inom lager-, transport- och logistikbranschen, nov, 21 2018
Senaste Nytt...

VTI leder forskningsprojekt om godstransporter

Foto: VTI/Hejdlösa Bilder
Foto: VTI/Hejdlösa Bilder
Publicerad av
Christer Wiik - 19 feb 2018

För att nå de miljö- och klimatmål som Sverige satt upp till 2030 föreslås att en större andel gods transporteras på miljövänligare sätt än med dagens vägtransporter. VTI leder nu ett projekt för att ta reda på hur en överflyttning kan bidra till målen, vilka styrmedel som finns idag och vilka som behöver tillkomma.

Senast 2045 ska Sverige inte ha några nettoutsläpp av växthusgaser i atmosfären, enligt ett beslut i riksdagen 2017. Ett etappmål till 2030 är att minska utsläppen från inrikes transporter med 70 procent jämfört med 2010, flyget borträknat.

Olika utredningar och initiativ i Sverige och andra länder föreslår en överflyttning av godstransporter från väg till järnväg och sjöfart för att nå miljö- och klimatmålen. Detta gäller speciellt långväga godstransporter inrikes och utrikes i Europa. Många styrmedel har dock inte lett till de önskade effekterna.

– I projektet ska vi analysera under vilka villkor överflyttningen från väg till järnväg och vattenburen transport kan bidra till att miljö- och klimatmålen nås, säger Inge Vierth, projektledare, VTI.

Frågor som ska utredas är bland annat: Vilka styrmedel finns idag med målet att flytta godstrafik på väg till miljövänligare alternativ och hur effektiva är de? Hur mycket bidrar styrmedlen till att uppfylla miljö- och klimatmålen? Om de inte bidrar, vilka styrmedel behövs för att uppfylla målen?

– Det finns få studier gjorda om hur effektiva styrmedlen är och vilken potential de har att bidra till att uppfylla målen. Därför är vår studie viktig att göra, säger Inge Vierth.

Projektet Modal shift for an environmental lift (MOSEL) har fått finansiering från Naturvårdsverket med 4 miljoner kronor.VTI leder projektet som ska pågå till slutet av 2020. Göteborgs universitet är medpart.

 

 

Annons

Tobias Miethaner, chefen för Digital Society Department vid tyska förbundsministeriet för transport och digital infrastruktur, sade i sitt öppningstal att dagens stadsplanering är intimt förbunden med mobilitet och intelligenta transportsystem. Kapacitet i stadsområden måste användas effektivt, och nya infrastrukturer måste etableras - från cykelvägar till funktionella bredbandsnät. Foto: Markku Björkman
Tobias Miethaner, chefen för Digital Society Department vid tyska förbundsministeriet för transport och digital infrastruktur, sade i sitt öppningstal att dagens stadsplanering är intimt förbunden med mobilitet och intelligenta transportsystem. Kapacitet i stadsområden måste användas effektivt, och nya infrastrukturer måste etableras - från cykelvägar till funktionella bredbandsnät. Foto: Markku Björkman

Mässan för digital transformation Hypermotion öppnades i Frankfurt

"digital revolution"

Tisdagen den 20 november öppnade nya Hypermotion-mässan och konferensen sina portar i Frankfurt am...