Mötesplatsen för dig inom lager-, transport- och logistikbranschen, feb, 19 2018
Senaste Nytt...

Alstom undertecknade kontrakt på 130 mn euro med ONCF

Marockanska järnvägsbolaget ONCFs lokomotiv E 1417 Prima II drar passagerarvagnar mellan Sidi Mbarek Du R'Dom och Ain El Kaerma. Foto: Wikimedia, kredit: David Gubler
Marockanska järnvägsbolaget ONCFs lokomotiv E 1417 Prima II drar passagerarvagnar mellan Sidi Mbarek Du R'Dom och Ain El Kaerma. Foto: Wikimedia, kredit: David Gubler
Publicerad av
Markku Björkman - 13 feb 2018

Marockos statliga järnvägsbolag ONCF har beställt 30 elektriska lokomotiv från Alstom tillsammans med ett service- och underhållsavtal inklusive leverans och service efter leveransen.

Alstom ska leverera 30 elektriska Prima lokomotiv. Alla 30 lokomotiv kommer att tillverkas i Alstoms Belfort-anläggning och ett team från Alstom i Marocko kommer att ansvara för service och underhåll.

Dessa 30 Prima M4 lokomotiv, som har en effekt på 5,5 megawatt, arbetar under 3 KV DC spänning och kommer upp på en maximal hastighet på 160 km/h. Tågen kan vara utrustade med ETCS- systemet med nivå 1 och kräver lite underhåll, vilket ger en hög tillförlitlighet och låg livscykelkostnad på grund av lokomotivets design.

- På grund av ett konsoliderat och historiskt partnerskap har 20 Prima lokomotiv framgångsrikt utfört transporter i Marocko sedan 2011 och med detta nya kontrakt fortsätter vi att bidra till den marockanska järnvägsinfrastrukturens vidareutveckling, säger Brahim Soua, VD för Alstom i Marocko .

Alstoms första elektriska lokomotiv producerades 1926. Alstom har under senaste 20 åren sålt mer än 3000 av sitt Prima-sortiment. Med sina 350 anställda i Marocko har Alstom deltagit i flera struktureringsprojekt. Bland annat levererar Alstom 12 Avelia Euroduplex-tåg till en höghastighetslinje som kommer att länka Tanger med Casablanca.

Källa: Global Railway Review