Mötesplatsen för dig inom lager-, transport- och logistikbranschen, dec, 16 2017
Senaste Nytt...

Gruvföretaget Hancock sätter in förarlösa fordon

Australiensiska ägaren av gruvföretagsgruppen Hancock, Gina Rinehart, t.v. och representanter för dotterbolaget järnmalmsprojekt i västra Australien, Roy Hill, genomför här en ceremoni i syfte att ge personliga namn åt nya gruvfordon. Dessutom kommer samtliga fordon att målas rosa, som påminnelse om kampen mot bröstcancer och som stöd för bröstcancerforskning och patienter och för ökade möjligheter för kvinnor i gruvdrift. Varje lastbil namngavs efter individer som är viktiga för ägaren fru Rinehart.
Australiensiska ägaren av gruvföretagsgruppen Hancock, Gina Rinehart, t.v. och representanter för dotterbolaget järnmalmsprojekt i västra Australien, Roy Hill, genomför här en ceremoni i syfte att ge personliga namn åt nya gruvfordon. Dessutom kommer samtliga fordon att målas rosa, som påminnelse om kampen mot bröstcancer och som stöd för bröstcancerforskning och patienter och för ökade möjligheter för kvinnor i gruvdrift. Varje lastbil namngavs efter individer som är viktiga för ägaren fru Rinehart.
Publicerad av
Markku Björkman - 05 dec 2017

Ledande järnmalmsföretaget Hancock Prospecting Pty Limited i västra Australien kommer inom kort att införa förarlösa fordon i gruvan för att öka produktiviteten, säger dotterföretaget Roy Hills VD Barry Fitzgerald.

- Vi är fast övertygade om att autonoma lastbilar är framtidens lösning, berättade Fitzgerald nyligen i samband med den internationella konferensen ”Mining and Resources” i Melbourne.

- Det handlar om en stor industriell utveckling. Vi arbetar nu för att bedöma projektets slutgiltiga implementering och genomförande, som förväntas ske inom sex månader.

Så småningom kommer gruvoperatören att sätta in totalt 70 fordon för att ersätta den befintliga flottan, men först avser företaget att introducera de första 24 lastbilarna som för närvarande är under uppbyggnad.

- Även om det handlar om relativt mogen teknik, använder vi ett mycket försiktigt tillvägagångssätt för att säkerställa att  säkerheten för personalen kan garanteras, säger Fitzgerald.

Han tror inte heller att den totala arbetskraften minskar genom införandet av autonoma lastbilar, eftersom dessa förare behövs, enligt Fitzgerald, inom andra områden i företaget.

Källa: Xinhua