Mötesplatsen för dig inom lager-, transport- och logistikbranschen, dec, 16 2017
Senaste Nytt...

Linde fortsätter satsningen på litiumjondrivna truckar

Det utökade utbudet av litiumjontruckar består av staplare med lastkapacitet mellan 1,2–1,6 ton. Foto: Linde
Det utökade utbudet av litiumjontruckar består av staplare med lastkapacitet mellan 1,2–1,6 ton. Foto: Linde
Publicerad av
Christer Wiik - 05 dec 2017

När det ska investeras i nya truckar överväger många att byta från blysyrabatterier till litiumjonteknologi. Med över 30 litiumjondrivna lagertruckar i Linde Material Handlings utbud kan kunder nu utföra majoriteten av sin lagerlogistik med litiumjondrivna modeller.

Det utökade utbudet av litiumjontruckar består av staplare med lastkapacitet mellan 1,2–1,6 ton som finns tillgängliga i modeller med gående förare eller i modeller med fällbar åkplatta eller fast åkplattform. I utbudet finns också plocktruckar med 2 tons lastkapacitet och skjutstativtruckar med lastkapacitet mellan 1,0–2,5 ton.

Tillsammans med befintliga modeller, som plocktruckar och dragtruckar, omfattar litiumjonteknologin nu alla viktiga användningsområden. Fördelarna med teknologin är många – snabbladdning, batteribyten är inte nödvändiga, utmärkt prestanda tack vare hög energitäthet och konstant effekt samt lång livslängd på batterierna som dessutom är underhållsfria.

– Vårt utbud inkluderar nu litiumjonalternativ för alla segment med hög volym inom lagerteknik. Det betyder att vi har tagit ett tydligt steg på vägen mot att erbjuda ett komplett utbud med litiumjonteknologi, säger Christoph Englert, Product Manager Industrial Trucks på Linde.

– Vi får mycket positiv feedback från våra kunder. De är väldigt nöjda med batteriernas stabila spänning vilket innebär att truckens prestanda är oförändrad tills batteriet är helt urladdat. De är också extremt nöjda över den höga tillgängligheten som innebär högre produktivitet och minskade kostnader, fortsätter Englert.

För att utnyttja batteriteknologins prestandafördelar maximalt har Linde utformat enskilda komponenter som batteri, batterihanteringsfunktion och laddare till ett komplett system som kommunicerar med varandra via CAN-bus.
– Systemet övervakar och kontrollerar batteriet samt säkerställer optimal prestanda och säkerhet, säger Englert.
Källa: Linde