Mötesplatsen för dig inom lager-, transport- och logistikbranschen, nov, 20 2017
Senaste Nytt...

Svenska Mässan: Kraftigt uppåt för Logistik & Transport

Talare på årets konferens, Carl-Friedrich zu Knyphausen, Logistikchef, Zalando. Foto: Svenska Mässan
Talare på årets konferens, Carl-Friedrich zu Knyphausen, Logistikchef, Zalando. Foto: Svenska Mässan
Publicerad av
Christer Wiik - 09 nov 2017

Mässan Logistik & Transport i Göteborg samlade fler besökare än tidigare och detsamma gällde på utställarsidan, med 119 utställande företag. Årets konferens lockade totalt 530 deltagare, bland dem många företagsledare, lager- och logistikchefer. Det skriver Svenska Mässan i ett pressmeddelande.

Konferensspåren tog upp ämnen som framtidens logistikanläggningar, sista kilometerns logistik, framtidens transportlösningar, e-handelslogistik, materialhantering, citylogistik och lagerstyrning. I år erbjöds även matchmaking mellan konferensdeltagarna via appen, där man som besökare lätt kunde se vilka andra som besökte konferensen och hitta nya affärskontakter.

Konferensen hade i år ett bredare fält av talare från branschen och fler internationella talare som futuristen och företagsprovokatören Aric Dromi, tidigare framtidsforskare på Volvo, och logistikchefen på Zalando, Carl-Friedrich Zu Knyphausen:

– Anledningen till att vi är här på Logistik & Transport är att vi vill bli inspirerade av nya idéer och hitta nya affärspartners i Sverige, säger han.

– Den nordiska marknaden är enormt intressant för Zalando, försäljningen växer i snabb takt. Vi har haft flera intressanta samtal som vi hoppas ska leda till framtida samarbeten.

Jan Nilsson, affärsansvarig för Logistik & Transport, konstaterar att det varit en väldigt bra mässa.
– I år har vi lockat fler besökare från flera branscher och kvaliteten på konferensen har höjts en nivå. Det är ett bevis på att vi belyst rätt frågeställningar, säger han.

Förutom utställarnas innovativa produkter och tjänster framhåller han även scenprogrammet på mässgolvet, som väckte stort intresse.
– Scenen blev en centralpunkt där hundratals besökare tagit del av kunskapshöjande seminarier, säger Jan Nilsson

– Vi hade ett brett innehåll med allt från konsumentdriven logistik, fjärdepartslogistik och transportoptimering till T-poden – den förarlösa elektroniska lastbilen som fått stor uppmärksamhet på årets mässa.