Mötesplatsen för dig inom lager-, transport- och logistikbranschen, nov, 20 2017
Senaste Nytt...

Underhållare på Tallink utan lön

Fredrik Sandberg / TT: Tallink tar inte ansvar för uteblivna nöjesarvoden. Arkivbild.
Fredrik Sandberg / TT: Tallink tar inte ansvar för uteblivna nöjesarvoden. Arkivbild.
Publicerad av
TT - 09 nov 2017

Företaget som anlitat nöjespersonal till Tallink Silja är sedan tidigare kända för biljettstrul, uteblivna löner och konkurser. Trots det skrev Tallink Silja kontrakt med Event on Europe under 2013. Två år senare ersattes det med företaget Event Cruises, vilket ägs av samma personer som Event on Europe.

Problemen med uteblivna fakturor började redan 2013 där krav och klagomål om obetalda fakturor kom in till Tallink, skriver Dagens Nyheter.

Bara under 2016 rör det sig om minst 70 personer som inte fått betalt. I pengar rör det sig om totalt 1,9 miljoner kronor. Samma år gjorde Tallink Silja en nettovinst på över 44 miljoner euro, motsvarande cirka 430 miljoner kronor, och slog passagerarrekord, enligt rederiets egna pressuppgifter.

För att lösa problemen föreslog Event Cruises att anställa dem som inte fått betalt i företaget och då registrera skulderna som outbetald lön. Efter detta planerades att försätta bolaget i konkurs. På så vis skulle den anlitade personalen få skattefinansierad lönegaranti som ersättning för sin uteblivna betalning, skriver DN. Ingen nappade dock på förslaget.

Tallink Siljas vd Marcus Risberg avslutade allt samarbete med Event Cruises när de obetalda betalningarna blev kända, men understryker att Tallink Silja inte har någon juridisk skuld gentemot dem som inte fått betalt.

 Tallink Silja beklagar det som hänt. Men samarbetet med Event Cruises avslutades så fort saken uppdagades. Utöver det kan inte vi ta ansvar över vad ett annat bolag väljer att göra, säger Marcus Risberg till DN.