Mötesplatsen för dig inom lager-, transport- och logistikbranschen, sep, 24 2017
Senaste Nytt...

EIB till Vasa för att diskutera ny färja

Kvarkenfärjan. Sedan i augusti 2014 har Wärtsilä genomfört en inledande fartygsdesign för färjeprojektet Midway Alignment of the Bothnian Corridor. Foto: Kvarkenfärjeprojektet
Kvarkenfärjan. Sedan i augusti 2014 har Wärtsilä genomfört en inledande fartygsdesign för färjeprojektet Midway Alignment of the Bothnian Corridor. Foto: Kvarkenfärjeprojektet
Publicerad av
Markku Björkman - 26 jun 2017

Nästa vecka kommer Europeiska investeringsbanken till finländska Vasa. Förhoppningen är att banken deltar i finansieringen av en ny Kvarkenfärja.

Den nya färjan mellan Umeå och Vasa beräknas kosta 70-200 miljoner euro.Ett år efter att Kvarkenprojektet fick back på sin stödansökan i Bryssel har det arbetats lika hårt på att få en ny färja till Kvarken. Och tidtabellen är fortfarande den samma.

Det har gått ett år sedan Kvarkenprojektet drabbades av en kalldusch då det blev back på projektansökan inom EU:s infrastrukturprogram Motorways of the Seas. Då hette det att projektansökan inte uppfyllde alla de tekniska kraven.

Det bakslaget har ändå inte stoppat eller ens saktat ner arbetet för att få en ny färja till Kvarkentrafiken.

- Signalerna från EU-kommissionen visar att projekt som har en större andel egen finansiering har större chanser att gå vidare, säger Kvarkenrådets direktör Mathias Lindström.

I klartext betyder det att man nu förhandlar med Europeiska Investeringsbanken (EIB) samtidigt som det gäller att se till att både finska och svenska staten infriar sina löften om medfinansiering. I början av juli kommer EIB till Vasa för att diskutera om finansiering av en ny färja

Sedan i augusti 2014 har Wärtsilä genomfört en inledande fartygsdesign för färjeprojektet Midway Alignment of the Bothnian Corridor. Konceptet, som är resultatet av den första fasen i fartygsdesignsprocessen, en så kallad ”initial design” har nu publicerats.

Arbetet omfattar det blivande fartygets huvudlinjer och utrymmen för alla funktioner som fartyget kommer att förses med. Med utgångspunkt i detta koncept övergår arbetet med fartygsdesignen nu till ett mer detaljerat skede i form av en så kallad ”Basic design”.

I nästa fas ska byggnationen av fartyget upphandlas och den slutgiltiga designen genomförs sedan i samarbete med det skeppsvarv som får uppdraget att bygga fartyget.

På Wärtsilä leder projektchef Tuomas Linna designteamet för fartyget som är avsett för trafiken över Kvarken. Designteamet verkar i nära samarbete med det kundteam som projektet Midway Alignment har sammanställt för att driva det dagliga designarbetet.

I gruppen ingår representanter för rederiet Wasaline tillsammans med expertis från fartygsdesignföretagen Foreship och SSPA. Sammanhållande för det dagliga arbetet i kundteamet är konsulten Torvald Hvistendahl, Naval Architect på SSPA.