Mötesplatsen för dig inom lager-, transport- och logistikbranschen, feb, 23 2017
Senaste Nytt...

Tillväxt på småländskt vis

Foto: Scandinavian Photo
Foto: Scandinavian Photo
Publicerad av
Tommy Ekholm - 15 feb 2016

Karva ut, och håll fast vid, en tydlig nisch. Bygg vidare på det som fungerar bra i verksamheten. Och expandera i lagom takt, på en marknad i taget. Så lyder framgångsreceptet för Scandinavian Photo – Nordens ledande företag för foto- och filmprodukter, med huvudkontor och centrallager i småländska Bankeryd.

Scandinavian Photo erbjuder helhetslösningar för foto- och filmintresserade.

– Hos oss får de inte bara en kartong med prylar, utan också inspiration, råd, kunskap och utbildning. Vi arbetar även med utställningar och mässor, säger Tomas Ankarcrona, logistikchef på Scandinavian Photo.

Från postorder till nätet

Kunderna består till en tredjedel av proffs, såsom fotografer och produktionsbolag. En tredjedel är entusiaster och den återstående tredjedelen nybörjare.

– Bildintresset växer 0ch många vill bli ännu bättre fotografer eller filmare.

Precis som många andra vassa företag inom näthandel började Scandinavian Photo som ett postorderföretag. Därmed lärde sig medarbetarna distansförsäljning och logistik från grunden.

– Verksamheten drog igång i en källare i Jönköping 1982. Då var postorderkatalogen motorn i försäljningen. I mitten av 1990-talet började vi sälja via webben.

Satsning på hybridhandel

Scandinavian Photo arbetar med hybridhandel, det vill säga en kombination av försäljning via nätet, telefon och fysiska butiker.

– En möjlighet är att köpa över disk. En annan är att handla på nätet eller via telefon och sedan hämta varorna i butik. Givetvis går det också att beställa på nätet och få utrustningen hemskickad.

Totalt har Scandinavian Photo 16 000 artiklar i sortimentet, varav omkring 7 000 finns i lager.

– Det mesta vi köper in kommer från grossister och återförsäljare i Sverige, men en hel del produkter hämtas från Fjärran östern, säger Tomas Ankarcrona.

Scandinavian Photo är generalagent för varumärkena Sigma, Think Tank, Mindshift med flera – något som innebär direktimport från Asien.

Företagets centrallager finns i Bankeryd, en mil norr om Jönköping.

– Det är ett utmärkt läge ur logistiksynpunkt. Vi är nära E4:an och mitt emellan Malmö och Stockholm.

Överblick och spårbarhet

Varje år skickar Scandinavian Photo 65 000 försändelser till kunder i Sverige, Norge, Danmark och Finland. Tio personer arbetar med in- och utleveranserna. Omsättningen av produkter är hög.

– Runt 70 procent av allt gods som kommer till vårt lager en arbetsdag skickas ut samma dag.

Anledningen till att Scandinavian Photo valde LogTrade 2.0 var att företaget växte ur det gamla TA-systemet.

– Vi såg oss om på marknaden och LogTrade 2.0 motsvarade våra krav. Det är ett överskådligt system som hanterar transportörerna på ett bra sätt.

LogTrade 2.0 är inbyggt i Scandinavian Photos affärssystem Microsoft Dynamics NAV.

– Det är en klar fördel att båda systemen finns på ett och samma ställe. På så sätt slipper användaren öppna olika fönster.

Tomas Ankarcrona uppskattar även spårbarheten.

– Det är bra att den möjligheten finns oavsett vem vi skickar godset med.

 

Scandinavian Photo på femton sekunder

Scandinavian Photo erbjuder helhetslösningar för foto- och filmintresserade – oavsett kunskapsnivå. Försäljningen sker via nätet, telefon och butiker i Bankeryd, Malmö, Stockholm, Göteborg och Oslo. Scandinavian Photo Group har 140 anställda och omsätter 753 miljoner kronor (201504). LogTrade är inbyggt i företagets affärssystem Microsoft Dynamics NAV. För mer information besök gärna scandinavianphoto.se.