Mötesplatsen för dig inom lager-, transport- och logistikbranschen, feb, 23 2017
Senaste Nytt...

Viking Line utökar användningen av Climeons värmekraftteknik

Med ett Climeon Ocean system kan varje fartyg spara upp till 750 ton bränsle eller 1 900 ton koldioxid per år. Foto: Climeon
Med ett Climeon Ocean system kan varje fartyg spara upp till 750 ton bränsle eller 1 900 ton koldioxid per år. Foto: Climeon
Publicerad av
Christer Wiik - 22 dec 2015

Under 2015 har Viking Line som första rederi i världen testat den prisbelönta svenska värmekraftlösningen Climeon Ocean. Testperioden på flaggskeppet Viking Grace har gett ännu större miljövinster och bränslebesparingar än förväntat. Därmed kommer Viking Line att vidareutveckla samarbetet med Climeon och se över möjligheten att använda systemet på samtliga fartyg.

Climeon Ocean använder avgaser och kylvatten och omvandlar dom till 100 procent ren elektricitet. Med ett Climeon Ocean system kan varje fartyg spara upp till 750 ton bränsle, vilket ger koldioxidbesparingar motsvarande 6000 tur och retur flygresor Stockholm - Paris.

Under 2015 har Climeon’s värmekraftlösning Climeon Ocean testats på Viking Grace. Värmekraftlösningen har visat sig till och med överträffa de högt satta förväntningarna på minskade koldioxidutsläpp och bränslebesparingar. Därmed kommer Viking Line att vidareutveckla samarbetet med Climeon och se över möjligheten att använda systemet på samtliga fartyg.

- I ett första skede har vi nu bestämt oss för att inkludera Climeon Ocean-systemet när vi utvecklar nya fartyg. Men vi utvärderar också möjligheten att bygga om våra befintliga fartyg så att tekniken kan användas inom hela vår flotta, säger Kari Granberg, projektchef Viking Line. 

 

Med ett Climeon Ocean system kan varje fartyg spara upp till 750 ton bränsle eller 1 900 ton koldioxid per år. Foto: Climeon