Mötesplatsen för dig inom lager-, transport- och logistikbranschen, mar, 23 2017
Senaste Nytt...

E-handlarna får en fröjdefull jul

Foto: Sveriges Konsumenter
Foto: Sveriges Konsumenter
Publicerad av
Tommy Ekholm - 10 nov 2016

Den svenska e-handeln ökade med 15 procent tredje kvartalet i år jämfört med samma period 2015. Den kommande julhandeln på nätet väntas öka med 24 procent eller 1,2 miljarder kronor, enligt e-barometern. Det är framför allt livsmedel och sportprodukter som ökat mest på nätet det senaste kvartalet med en tillväxt på 31 respektive 26 procent. Elektronikförsäljningen ökade med 13 procent och försäljningen av böcker/media ökade med 10 procent. -Livsmedelsförsäljningen på nätet fortsätter sin starka tillväxtbana när de stora aktörerna successivt kliver ut på nätet. Elektronikbranschen på nätet visade under tredje kvartalet sin bästa tillväxtsiffra hittills i år vilket är extra spännande då branschen har det tufft överlag, säger Carin Blom, detaljhandelsanalytiker på Postnord. Sportprylar, elektronik och böcker är liksom dataspel som gjorda för att slås in i julpapper och barometern spår att svenskarna köper 3 av 10 julklappar på nätet i år. Förra året uppgick julhandeln online till 5 miljarder kronor. I år väntas siffran stiga till 6,2 miljarder kronor. En pådrivande faktor är möjligheten till prisjämförelser på nätet, påpekar Carin Blom. -För elektronikbranschen har det nästan varit en förutsättning att enkelt kunna jämföra både tekniska specifikationer och priser. Det har å andra sidan gjort det tufft för branschen som lever under stor prispress. Även inköpen till julbordet kommer till viss del att skötas online i år, även om många fortfarande nog vill se julskinkan före inköp. -Jag tror att vi kommer att få se en ökning i år. Tidigare har det inte varit möjligt hos många e-handelsaktörer, men det är många konsumenter som vill tjäna tid och effektivisera hela julstöket, säger Carin Blom. (TT)