Mötesplatsen för dig inom lager-, transport- och logistikbranschen, apr, 26 2018
Senaste Nytt...

Fortsatt bra drag i e-handeln

Foto: Infocux
Foto: Infocux
Publicerad av
Christer Wiik - 05 sep 2016

Den svenska e-handeln ökade under det andra kvartalet med 18 procent jämfört med motsvarande period i fjol, enligt e-barometern från Postnord.

Det är framför allt livsmedelshandeln och bygghandeln som fortsätter att gå starkt, enligt rapporten. Matkassar och annat ökade med 37 procent, men tillväxten sker fortfarande från låga nivåer. "Det finns dock goda förutsättningar för nätförsäljningen att ta en allt större andel av den totala försäljningen. Inte minst i och med att de stora kedjorna numera finns på nätet och nya innovationer och tjänster lanseras - vilket kan driva marknaden", säger detaljhandelsanalytiker Carin Blom i ett pressmeddelande. Bygghandeln ökade med 37 procent under kvartalet. Även sport- och fritidshandeln har lyft sig anmärkningsvärd under det senaste året, enligt rapporten, under kvartalet med 29 procent. Prognosen för helåret 2016 är att e-handeln totalt ska omsätta 58,1 miljarder kronor. E-barometern ges ut av Postnord i samarbete med Svensk digital handel och HUI Research.

-Continentals vision av framtidens lagerhallar, som kommer att vara helt automatiserade, sammankopplade och flexibelt anpassade efter kundernas behov. I enskilda fall använder man redan automatiserade industrifordon, intelligenta truckar och autonoma transportrobotar. Foto: Continental AG
-Continentals vision av framtidens lagerhallar, som kommer att vara helt automatiserade, sammankopplade och flexibelt anpassade efter kundernas behov. I enskilda fall använder man redan automatiserade industrifordon, intelligenta truckar och autonoma transportrobotar. Foto: Continental AG

Hannovermässan: Smarta paketcentraler, transportrobotar och sensorer i däck

"Continental - digital mångsysslare"

På världens största industrimässa fokuserade teknikföretaget Continental på de utmaningar som väntar...