Mötesplatsen för dig inom lager-, transport- och logistikbranschen, feb, 23 2017
Senaste Nytt...

E-handeln med bildelar ökar

Foto: skruvat.se
Foto: skruvat.se
Publicerad av
Christer Wiik - 16 mar 2016

E-handelsföretaget skruvat.se har under snart 8 år följt utvecklingen av ett kraftigt ökande antal konsumenter som handlar bildelar på nätet och har över 600 000 kunder i Norden. Målgruppen som handlar bildelar på nätet är övervägande män mellan 20-60 år från mindre städer och med äldre bilar.

Traditioner, prispress och smidig distribution styr till stor del vad som kan handlas på nätet men utbudet breddas ständigt, liksom konsumenternas känsla för vad som faktiskt kan köpas på internet. Fortfarande är det enligt skruvat.se knappt 5 procent av alla reservdelar i Norden som säljs via nätet så det finns en stor tillväxtpotential.

- Nätet handlar inte bara om pris utan minst lika mycket om bekvämlighet, tid, information, service och den sammantagna köpupplevelsen, säger Peter Jakobsson på Skruvat.se.

I USA har köpbeteendet för att köpa bildelar på nätet funnits dubbelt så länge och tillväxten har varit mycket stark de sista 10 åren. En kombination av rena e-handelsföretag och traditionella företag som har tagit steget in i den digitala världen med smarta omni channel lösningar har varit kraften bakom tillväxten. Enligt konsultföretaget Roland Berger är den totala andelen bildelar som säljs online i Europa endast 3 procent av den totala marknaden men man förutspår samtidigt, i den nu snabbt accelererade marknaden, att det kommer att öka till 20 procent 2018.

- Vi känner av accelerationen i marknaden och ser fler större online aktörer i Europa som hjälper till att driva beteendet. Vi ser mycket positivt på framtiden och kommer att fortsätta komplettera bildelsförsäljningen med smarta och lojalitetsskapande tjänster för att bli det naturliga digitala hemmet för alla bilägare, säger Peter Jakobsson