Mötesplatsen för dig inom lager-, transport- och logistikbranschen, feb, 23 2017
Senaste Nytt...

Digitala kvitton – hot eller möjlighet?

Foto: Findity AB
Foto: Findity AB
Publicerad av
Christer Wiik - 09 feb 2016

Idag får vi någon form av digitalt kvitto varje gång vi handlar på nätet även om format och innehåll finns i tusentals varianter. I fysisk handel har skattemyndigheten styrt upp vad ett kvitto ska innehålla men fortfarande är det relativt få handlare som erbjuder ett alternativ till papperskvittot. Det skriver Per Einarsson, vd för Findity AB i en debattartikel.

Ett digitalt kvitto rätt infört och hanterat ger många fördelar i alla led och för samhället i stort. Några fördelar är minskad miljöpåverkan, minskade kostnader samt ökad servicegrad och säkerhet.

Med ett digitalt kvitto har konsumenten sina kvitton några knapptryckningar bort. Istället för att leta efter sitt kvitto bland mejl, på olika webbplatser eller appar vore det bättre om kvittot finns länkat till själva betaltransaktionen. Mot denna information kan man sedan ha olika ”fönster” som kvittoappar, webbingångar eller företagsunika appar för sina specifika kvitton. Med informationen samlad kan användaren dessutom få en bättre överblick på var man spenderar sina pengar.

I dagligvaruhandeln väljer idag 8 av 10 konsumenter bort papperskvittot, ändå skrivs det ut och slängs. Den direkta kostnaden för ett papperskvitto är 2-4 öre, utöver det tillkommer hantering och kostnader för returer, återköp och garantiärenden samt ärenden där kunden förlorat sitt fysiska kvitto. Med ett digitalt kvitto eller en digital kvittopapperskorg, kan flödet genom kassan öka då man inte behöver vänta på utskrift av papperskvittot.

9 av 10 återkallelser av produkter beror på felaktig information och innebär i sig inte att produkten är farlig. En bred återkallelse via till exempel media kan skada varumärket. Med ett digitalt kvitto kopplat till kund skulle man kunna ge säkrare, snabbare och direkt information om problemet och om hur den felaktiga produkten ska behandlas (till exempel lämnas tillbaka).

Till ett digitalt kvitto kan handlaren dessutom enkelt knyta produktspecifika nyttotjänster som handböcker och monteringsanvisningar, produktinformation och näringsinnehåll, garanti- och returinstruktioner, produktregistrering, poängsaldo och bonus samt erbjudanden.

Företag vars anställda gör utlägg i arbetet är också vinnare. Vid införandet av digitala kvitton kan processer som idag tar timmar i anspråk av arbetstid kortas ner till ett minimum oavsett om det gäller en kundlunch, inköp av kontorsmaterial eller en hotellövernattning.

I Sverige skrivs det årligen ut cirka 35 miljarder kvitton och det är enligt en undersökning av Svensk Handel lika med 60 000 träd per år. Idag måste man kunna spåra en produkt från tillverkning till handeln men inte till slutkund (!). Med ett digitalt kvitto kopplad till kund skulle man öka spårbarhet och enklare och snabbare kunna varna och återkalla felaktiga produkter.

Så, målet måste vara att gå från ”vill du ha kvittot” där det oftast ändå skrivs ut, till ”hur vill du ha kvittot” där kunden väljer om han vill ha det på papper eller digitalt eller om det kan slängas digitalt. Om vi också säkerställer att ägarna till ett kvitto bara är köpande och säljande part, så löser vi dessutom frågorna kring integritet.

Per Einarsson, vd för Findity AB