Mötesplatsen för dig inom lager-, transport- och logistikbranschen, apr, 25 2018
Senaste Nytt...

Volvo Lastvagnar testar tyngsta lasten

 Lastbilen, 80-tonsekipaget, Volvo FH16 750. har en tillåten bruttovikt på 32 000 kilo, tjänstevikten är 14 091 kilo och lastförmågan 17 909 kilo. Foto: Volvo Lastvagnar
Lastbilen, 80-tonsekipaget, Volvo FH16 750. har en tillåten bruttovikt på 32 000 kilo, tjänstevikten är 14 091 kilo och lastförmågan 17 909 kilo. Foto: Volvo Lastvagnar
Publicerad av
Christer Wiik - 17 dec 2014

De positiva miljöeffekterna av lastbilar med tyngre last än den idag tillåtna maxvikten på 60 ton är stora. Det visar resultaten av flera forskningsprojekt där Volvo Lastvagnar är inblandade. Sedan i oktober utvärderas en gruslastbil med en totalvikt på 80 ton.

Med högkapacitetsfordon menas lastbilar som överskrider de enligt lag tillåtna gränserna för längd eller vikt. I längd gäller max 24 meter för lastbil med släp eller 25,25 meter för lastbil med dolly och semitrailer. Maxvikten för lastbilar på svensk väg är idag 60 ton.

– Nu kan vi transportera samma totalmängd med 30 procent färre fordonskilometer. Det ger enorma miljöbesparingar, säger Benders transportchef Christer Hofling. Med hjälp av nya tekniska lösningar i drivlina och bromssystem finns idag stora möjligheter att utvidga transportkapaciteten för lastbilar. Det visar resultaten från de forskningsprojekt inom högkapacitetstransport (HCT) som Volvo Lastvagnar medverkat i sedan 2009.

- Volvo Lastvagnar vill vara med och leda utvecklingen av klimatneutrala godstransporter på väg. Men vi vill inte bara ägna oss åt forskning och försök, utan också ta nästa steg. Vi har kommit långt och tycker det är hög tid att kommersiella lösningar får möjligheten att komma ut på vägarna nu, säger Lars Mårtensson, miljöchef på Volvo Lastvagnar.

De positiva effekterna av att köra med tyngre lastbilstransporter är tydliga. Forskningsprojektet "En Trave Till" visar exempelvis att ett timmerbilsekipage på 90 ton lastar 50 procent mer timmer, samtidigt som koldioxidutsläppen minskar med 20 procent jämfört med ett konventionellt timmerekipage på 60 ton.

- I forskningsprojekten testas timmerbilar godkända för 90 respektive 74 ton. Ekipagen har kört tusentals mil och inte vållat någon problematik varken för vägar eller medtrafikanter, berättar Lena Larsson, projektledare, Volvo Lastvagnar. Senast i raden av högkapacitetsfordon som testas av Volvo Lastvagnar är en grusbil med bruttovikten 80 ton som körs av Braås Åkeri. Lastbilen, en Volvo FH16, går mellan ett grustag utanför Hjo och byggvaruproducenten Benders anläggning i Vara.

- I jämförelse med tidigare, då tio 60-tonstransporter per dag trafikerade sträckan, så räcker nu sju till åtta 80-tonsturer. Med 30 procent färre fordonskilometer pekar åkeriets beräkningar på att bränsleförbrukningen blir 24 procent lägre per transporterat ton, säger Christer Hofling, verksamhetsutvecklare och transportchef på Benders.

För Benders, som är en av de marknadsledande producenterna av tak- och markprodukter, är det en förutsättning att miljöbesparingar möjliggörs. I grund och botten för att uppfylla de egna miljömålen, men också för att kunder ställer allt högre krav på hållbarhet.

- Det är ett ständigt jobb att försöka hitta bättre logistiklösningar. Vi måste optimera kostnader, och då också miljökostnader. Med den nya bilen kan vi med gott samvete utöka vårt tonnage på grustransporter till produktionsanläggningen samtidigt som vi gör en miljöförbättring. Vi tror också på en fortsättning där vi hoppas kunna transportera till kunder med liknande upplägg, fortsätter Christer Hofling, Benders.

Lastbilen, 80-tonsekipaget, Volvo FH16 750. har en tillåten bruttovikt på 32 000 kilo, tjänstevikten är 14 091 kilo och lastförmågan 17 909 kilo. foto: Volvo Lastvagnar